• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of speech perception assessments for young children in inclusive education

Research Project

Project/Area Number 20K03032
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare (2021-2023)
Niigata University of Health and Welfare (2020)

Principal Investigator

Tomizawa Akifumi  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 准教授 (80433671)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 幼児 / 語音聴取能 / 雑音下 / 集団参加 / インクルーシブ保育 / 語音了解度検査 / 雑音 / 聴性行動 / コミュニケーション行動 / 幼児用語音聴力検査 / インクルーシブ保育・教育 / 教室音響 / 発達・教育上のリスク検出 / 語音聴取 / ノイズ / 集団適応 / 障害児保育 / 聴覚障害
Outline of Research at the Start

本研究では、主に音声言語によって意思伝達・教育活動がなされる就学前のインクルーシブ保育・教育に焦点をあてて、①幼児用語音聴取能評価法、②幼児用語音聴取評価のための競合雑音、③集団参加・適応状況評価のための質問紙の3セット構成による、幼児向けの包括的アセスメント法を開発することを目的とする。
①幼児用語音了解度検査、および②競合雑音を開発する。③ 集団参加・適応状況の評価として、子ども認知・行動的の諸要因と教育活動参加度との関連をプロフィール形式で明らかにする質問紙であるSIFTERの日本語版質問紙を開発する。

Outline of Final Research Achievements

In inclusive education for young children, it is necessary to provide appropriate support based on their abilities of speech recognition. The objectives of this study were developing assessment method for young children's speech recognition thresholds(SRT) and recognition in noise, and developing a questionnaire for assessing group participation. For the SRT test, basic data was obtained on the hearing characteristics in noise of the 57-S test by 5 SN conditions, but acoustic equivalence of test stimuli could not be ensured for the SRT test, and test stimuli could not be developed. For the development of the questionnaire, total of 39 items in 4 categories was developed to clinical use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、主に音声言語によって意思伝達・教育活動がなされる就学前のインクルーシブ保育・教育に焦点をあてて、①幼児用語音聴取能評価法、および雑音下の聴取能評価の開発、②集団参加・適応状況評価のための質問紙のセット構成による、幼児向けの包括的アセスメント法を開発することを目的とした。①について、成人用評価法である57-Sとの等価性を保持させる形での語音聴取閾値検査を完成させるまでは至らなかったが、雑音下の日本語音声の聴取特性の基礎データを得る成果を得た。また②で開発した質問紙は、集団参加への困難さを、ことばの聴取を含めどのような原因によるものか、カテゴリー別に判断できるツールとなった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 当クリニックにおける受診状況からみた地域の言語聴覚士に対するニーズの実態2021

    • Author(s)
      岡野由実、富澤晃文、池田泰子、坂崎弘幸、角田玲子、伏木宏彰
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 62 Pages: 147-155

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 子どもの発達ときこえの評価・対応 Update2023

    • Author(s)
      富澤晃文
    • Organizer
      日本言語聴覚士協会 第11回 九州地区学術集会 熊本大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの発達ときこえの評価・対応 Update2023

    • Author(s)
      富澤晃文
    • Organizer
      東京都言語聴覚士会 生涯学習プログラム専門講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 聴力正常者における雑音下の単音節受聴明瞭度 -補聴器適合検査の指針(2010)CDにおける聴取傾向-2020

    • Author(s)
      富澤晃文、坂田英明
    • Organizer
      日本聴覚医学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育・療育における聴覚障害のある子どもの理解と支援2021

    • Author(s)
      廣田 栄子 編著
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408251
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi