• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Effectiveness and Self-Evaluation of Children with Intellectual Disabilities in Inclusive Educational Settings

Research Project

Project/Area Number 20K03039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kojima Michio  筑波大学, 人間系, 准教授 (50362827)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords交流及び共同学習 / 知的障害 / 自己評価 / 学習 / 交流および共同学習 / コロナ禍 / オンライン / インクルーシブ / 知的障害児 / インクルーシブ教育 / 学習効果
Outline of Research at the Start

本研究は、インクルーシブ教育場面での知的障害児の学習効果や自己評価の実態と学習効果や自己評価を高めるインクルーシブ教育の在り方について明らかにすることである。特別支援学校と特別支援学級に所属する知的障害児を対象として、これまで日本で明らかにされていないインクルーシブ教育場面、特に交流及び共同学習場面における知的障害児の学習効果や自己評価について検証し、知的障害児にとって教育効果の期待できるインクルーシブ教育の実現を目指した研究を展開する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the effects of learning and self-evaluation in inclusive educational settings for children with intellectual disabilities. However, during the study period, a research situation was declared due to the coronavirus pandemic, and some changes were made to the original plan. Specifically, because face-to-face activities and collaborative learning were difficult to implement for a period of time, online practice was attempted, and it was found that students with intellectual disabilities were satisfied with online interaction to a certain degree. In addition, surveys conducted at special-needs schools and special-needs classes revealed the results of support devised, the advantages of not requiring travel time and preparation, and the limitations of communication. These research results were presented at academic conferences. The research results were also published as a paper.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、これまで明らかにされてこなかった交流及び共同学習場面における知的障害児自身の自己評価や学習効果について検討され、一定の成果が示された点は、学術的意義も大きいと考えられる。特に、インクル―シブ教育が推進されるなかで、知的障害児自身が学習や活動内容などについて、どのような意識、評価を抱いているかを踏まえた上で指導を考案していくことが求められよう。また、コロナ禍ということもあり、交流及び共同学習においても課題はもちろん、新たな成果もあり、それらについて大規模な調査から明らかにできた点は、学校教育現場への還元にもつながる研究と言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] エビデンスに基づく知的障害児への指導を実現するために2023

    • Author(s)
      小島道生
    • Journal Title

      実践みんなの特別支援教育

      Volume: 51 Pages: 12-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 思春期・青年期2022

    • Author(s)
      小島道生
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 774 Pages: 29-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンラインによる交流および共同学習の実践-知的障害特別支援学校と高等学校の生徒自身からの検討-2021

    • Author(s)
      小島道生・岩切祐司・小笠原志乃・片山忠成・菅野佳江・菊池恵美・島尚平・杉田葉子・高木哲也・松本英樹
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 268-277

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自分自身を見つめ、主体的にコントロールする力を育てる~知的障害・発達障害のある子どもへのメタ認知の支援~2020

    • Author(s)
      小島道生
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 758 Pages: 9-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学級教師の交流及び共同学習に対する意識;コロナ禍による影響と工夫2023

    • Author(s)
      小島道生
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児の自己評価と指導の在り方(自主シンポジウムでの話題提供)2023

    • Author(s)
      小島道生
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における交流及び共同学習の現状と課題;全国の知的障害特別支援学校を対象とした調査研究による検討2022

    • Author(s)
      小島道生・尾川周平
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi