• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an App to Assess Reading and Listening Abilities of Children with Dyslexia

Research Project

Project/Area Number 20K03042
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Murase Shinobu  岐阜大学, 教育学部, 教授 (40262745)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsディスレクシア / 読み障害 / 音声読み上げ / タブレット / アセスメントツール / 読み上げ / アセスメント / アプリ / 音声教材 / 音声 / 視覚提示 / 聴覚提示 / 情報活用 / 読み書き困難 / 検査 / ICT
Outline of Research at the Start

発達性ディスレクシア(以下、DD)とは読み障害のことである。文部科学省はDDへの合理的配慮として、文の音声読み上げ(以下、読み上げ)を推奨している。しかし、実際に、テストの読み上げや音声教科書などを利用している子どもは数少ない。その理由として、読み上げが有効かどうかを明確に示せるツールがないことが考えられる。本研究では、読み上げの有効性を評価するタブレット用アプリを開発する。そして、このアプリを用いることにより、読み上げによる支援が必要なDD児を発見し、DD児の抱える問題を軽減させることができることを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

A tablet-based assessment app called "Mimiyori" was developed. It is a tool to evaluate the effectiveness of audio reading and to identify students who have difficulty reading. After conducting "Mimiyori" with 27 students with developmental disabilities, it was found that comparing the accuracy rates of the reading tasks and listening tasks within individuals could reveal difficulties in reading. It was suggested that "Mimiyori" is an effective tool for obtaining evidence for reasonable accommodations for students who have difficulty reading.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育現場において、近年LD児の対応が注目されている。LDの中核的な問題は文字の読み困難である。文字の読み困難は学習不振の原因となり、学習場面での繰り返しの失敗経験から、LD児は低い自己肯定感を抱えることが多いことも知られている。こうした文字の読みに困難さのある児童生徒には、テキストの音声による読み上げが有効である。しかし、読み上げ効果を客観的に判断するツールは現在のところない。本研究では、専門的な判断知識も不要で、だれでも簡単に利用することができる読み上げ効果のアセスメントツールを開発した。LD児の困難さを早期に発見し、合理的配慮に的確につなげる手段の可能性が高く、教育臨床的な意義が大きい。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 読む力と聞く力のアセスメントアプリ「みみより」の開発2024

    • Author(s)
      村瀬忍・神山典子。笹竹佑太・松下光次郎
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 2024 Pages: 115-120

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国におけるディスレクシアの支援について2024

    • Author(s)
      村瀬忍
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 53(1)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読み上げの効果を評価する検査の開発に向けての予備調査2020

    • Author(s)
      村瀬忍、安谷明莉、林田宏一、神山典子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19(1) Pages: 77-81

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A tablet application to assess reading difficulties for children with developmental disorders2023

    • Author(s)
      Shinobu Murase, Noriko Koyama, Yuta Sasatake, Kojiro Matsushita
    • Organizer
      Annual International Dyslexia Association Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an App to Assess Reading and Listening Abilities of Children with Dyslexia2023

    • Author(s)
      Shinobu Murase, Yuta Sasatake, Noriko Koyama, Kojiro Matsushita
    • Organizer
      European Dyslexia Summer Seminars
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 読む力と聞く力のアセスメントアプリ「みみより」の開発2022

    • Author(s)
      村瀬忍
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 文字の読み書きに困難さのある児童生徒の学習教材を「デュアル・チャンネル・モデル」の視点から考える2021

    • Author(s)
      村瀬忍・神山典子・井原兆貴・加藤奈那子・林田宏一
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi