• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Program Development of Inclusive Disaster Prevention Education by Disability Understanding

Research Project

Project/Area Number 20K03046
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Tominaga Mitsuaki  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (50227633)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 浩太  四天王寺大学, 教育学部, 講師 (20637673)
長澤 洋信  四天王寺大学, 教育学部, 講師 (60844454)
正井 隆晶  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (80880632)
楠見 友輔  立教大学, 文学部, 特別研究員(日本学術振興会) (80896069)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords特別ニーズ防災教育 / 障がい / コロナ / インタビュー調査 / 質的分析 / COVID-19 / オンライン / covit-19 / 特別ニーズ防災教育研究会 / 障がい理解 / 新しい生活様式 / インクルーシブ防災 / 特別なニーズのある子ども / 防災教育プログラム / 新型コロナ感染症対策
Outline of Research at the Start

近い未来に大きな災害が起こり得る日本列島の現状を考えると、特別なニーズのある子どもを含むインクルーシブな防災教育プログラムを作成することは急務の課題である。特別支援学校の防災教育と比べ、通常の学校における特別なニーズのある子どもの防災教育には多くの課題が見られ整備が必要である。本研究では、通常の学校(小学校・中学校・高等学校)で実施可能な「障がい理解に基づくインクルーシブ防災教育プログラム」を作成することを目的とする。近年、注目されているインクルーシブ防災を実現するために、本人・クラスメイト・教員の障がい理解に着目する。実態調査と先行事例の収集により防災教育プログラムを開発し実施・検証する。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we have reconsidered the disaster prevention education for children with disabilities in the corona disaster, and based on the international way of thinking that infectious diseases such as COVID-19 infectious diseases are regarded as disasters, we have newly established the concept of <Special Needs Disaster Prevention Education>. and the concept of <Inclusive Disaster Prevention Education>. In addition to research on the response of special needs schools to this COVID-19 infectious disease pandemic, we conducted research on the theme of the impact of the spread of COVID-19 infectious disease on special needs education and special needs disaster prevention education, we could make presentations at the symposium of the Japan Society for Special Education and submit papers to a foreign journal etc. We were able to widely publicize our results

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援教育の分野で、初めて用語の整理を行い、「特別ニーズ防災教育」(Special Needs Disaster Prevention Education)、「インクルーシブ防災教育」(Inclusive Disaster Prevention Education)の概念とその定義を提起した。また、コロナ禍の研究を活かしつつ、感染症も災害の一つとして捉え直し、マルチハザードリスクに対応する特別ニーズ防災教育の諸課題や様々な障がい種別の特別ニーズ防災教育の独自性及び共通性、オンラインを活用した特別ニーズ防災教育と遠隔地交流や交流及び共同学習の意義と可能性等を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] One School’s Management of Students With Intellectual Disabilities During the COVID-19 Outbreak in Japan: A Study Based on Interviews With Teachers2022

    • Author(s)
      Kusumi Yusuke、Tominaga Mitsuaki、Nagasawa Hironobu、Fujii Azusa
    • Journal Title

      Journal of Intellectual Disabilities

      Volume: - Issue: 2 Pages: 354-369

    • DOI

      10.1177/17446295221082731

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の現状と課題-新型コロナウィルス感染症流行下における交流及び共同学習の推進2022

    • Author(s)
      松田,愛理子, 高橋,正子, 岩﨑,弘, 西川裕子, 冨永光昭
    • Journal Title

      大阪教育大学附属特別支援学校

      Volume: 1 Pages: 61-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポストコロナを見据えた特別ニーズ防災教育2021

    • Author(s)
      冨永光昭
    • Journal Title

      みんなの特別支援教育

      Volume: 2 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブな学校文化を醸成する新しい障がい理解教育の意義2021

    • Author(s)
      冨永光昭
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 67 Pages: 23-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Impact of the COVID-19 Pandemic on Children With Neurodevelopmental Disorders When School Closures Were Lifted2021

    • Author(s)
      Kota Suzuki and Michio Hiratani
    • Journal Title

      frontiers in Pediatrics

      Volume: 9 Pages: 1-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職基礎科目『特別なニーズのある子どもの教育』受講による大学生の「障害のある子どもと教育」の捉え方の変容―受講前後の記述内容の質的分析を通してー2021

    • Author(s)
      川口菜々子・冨永光昭
    • Journal Title

      大阪教育大学障害児教育研究紀要

      Volume: 43 Pages: 91-102

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学新入生の障がい児・者に対する認識―障がい種別の違いの検討―2020

    • Author(s)
      長澤洋信・鈴木浩太・冨永光昭
    • Journal Title

      四天王寺大学 教育研究実践論集

      Volume: 9 Pages: 165-172

    • NAID

      40022439374

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「特別ニーズ防災教育のこれまでとこれから(2)―ポストコロナを見据えたオンラインの可能性―」2022

    • Author(s)
      冨永光昭 大崎博史 長澤洋信 鈴木浩太 楠見友輔・斎藤朝子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19が知的障害児の学習にもたらした影響(1):特別支援学校教員の休校に関する語りのテーマ分析2021

    • Author(s)
      藤井梓・楠見友輔・長澤洋信・冨永光昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19が知的障害児の学習にもたらした影響(1):特別支援学校教員の学校再開に関する語りのテーマ分析2021

    • Author(s)
      藤井梓・楠見友輔・長澤洋信・冨永光昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別ニーズ防災教育のこれまでとこれから2021

    • Author(s)
      冨永光昭・大崎博史・長澤洋信・宮本朋子・滑川真衣・松原勝己・山本隆史・楠見友輔
    • Organizer
      日本特殊教育学会シンポジウム(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi