Project/Area Number |
20K03064
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Oshio Ritz 電気通信大学, 男女共同参画・ダイバーシティ戦略推進室, 客員准教授 (00457136)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒牧 勇 中京大学, スポーツ科学部, 教授 (40414023)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | ICT教材 / デザイン教育 / 視覚デザイン教育 / アプリ開発 / プレゼンテーション / デザイン / 実践教育 / 教材開発 |
Outline of Research at the Start |
プレゼンテーション(以下プレゼン)における資料の視覚デザインスキルは、教育研究からビジネス、また個人の日常生活における様々な場面でも、アイデアや考えを表現する力として求められる。特に紙面や画面で画像やテキストを配置する力は、豊かで正確なプレゼン力に直結する。視覚デザインの教材は書籍等が充実しているものの教育現場では体系立てた指導はまだ確立されていない。中でも実践力を育む場が少ないことが課題である。本研究では視覚デザインの実践力を育む教材開発を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a practical instructional material to enhance the essential visual design skills for creating presentation slides. This instructional material focuses on three elements: text layout, object layout, and color scheme. Through repeated practice questions within the material, learners can enhance their awareness of better layout and color choices, leading to skill improvement in practical visual design. We designed and implemented this instructional material as a tablet application (iOS).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プレゼンテーション(以下プレゼン)における資料の視覚デザインスキルは、自らのアイデアや考えを表現する力として日常生活から教育研究・ビジネスなど様々な場面で求められる。特に紙面や画面で画像やテキストを配置する力は、豊かで正確なプレゼン力に直結する。プレゼン資料のデザインスキルついては、書籍等が充実しつつある一方で、実践力を磨く学びの場は十分ではない。そこで申請者はプレゼンテーション資料作成における実践型視覚デザインを学ぶことができる教材を開発した。本教材はデザイン指導人員が十分とは言えない指導現場においても視覚デザインを学ぶ機会を提供できる教材となることが期待される。
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