Project/Area Number |
20K03072
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Edogawa University |
Principal Investigator |
Tamada Kazue 江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 教授 (20299902)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松尾 由美 江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 講師 (50711628)
松田 稔樹 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (60173845)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 情報モラル / 問題解決力 / Society5.0 / ゲーミング教材 / 3種の知識 / 縦糸・横糸モデル / 問題解決の縦糸・横糸モデル / 指導法開発 / 発達段階 / 教員研修 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,発達段階に応じた系統的な情報モラル教育指導法を開発する.特に,小学校段階では道徳教育との連携を図るために,日常モラルと 共通の枠組みで扱える指導法が,中学校段階以降は問題解決の枠組みの中でトレードオフ問題として捉えさせる指導法が必要だと考える.本研究は,本グループが開発した「3種の知識」による指導法と「縦糸・横糸モデル」に基づく指導法を統合してそれらを系統的に指導するカリキュラムを構成する.また,それらの指導法を実践的に検証し,かつ,教師教育に 結びつけるために,e-learning型のゲーミング教材を開発する.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop a systematic method of teaching information morality education according to developmental stages. In particular, it was necessary to develop an instructional method at the elementary school level that can be handled in a common framework with daily moral education in order to link it with moral education, and an instructional method at the junior high school level and beyond that allows students to view it as a trade-off problem within the framework of problem-solving. In this study, we have developed a curriculum that integrates the teaching methods based on the “Three Kinds of Knowledge” and the “Warp and Weft Model” developed by our group, and systematically teaches these methods. In addition, e-learning type gaming teaching materials were developed to practically verify these teaching methods and to link them to teacher education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究代表者は「3種の知識(道徳的規範知識,情報技術の知識,合理的判断の知識)」による指導法を開発し,道徳教育との連携を図った情報モラル指導法の枠組みを開発している。本研究分担者松田は「問題解決の縦糸・横糸モデル」を開発している. 本研究は上記の枠組みを活用して情報モラルに必要となる知識や問題解決の考え方を明示的に指導することによって,ネット社会での課題に直面した際に,人としてどのように適切な判断をするかという情報モラル問題解決力を育成するための指導法・カリキュラム・教材(ゲーミング教材)を開発している点で社会的な意義がある。
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