• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an information system for the assessment of generic skills.

Research Project

Project/Area Number 20K03075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications (2023)
Teikyo University (2020-2022)

Principal Investigator

Watanabe Hiroyoshi  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (40240519)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 誠  帝京大学, 理工学部, 助教 (60613065)
眞坂 美江子  帝京大学, 理工学部, 講師 (70583269)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育学習支援情報システム / 汎用的能力 / ルーブリック / 自己評価 / コンピテンシー / ポートフォリオ
Outline of Research at the Start

本研究では,高等教育における汎用的能力の評価方法を提案する.提案した評価方法を具現化する情報システムが持つべき仕様を明らかにし,実際にシステムを実装して有用性を検証する.評価方法の検討では,既に実績のある取組みをベースに,他の実践の調査も行い,一般的な方法論へと汎化するアプローチをとる.システム開発では,基本部分と複数のオプショナルな部分に明確に分けることで,実状に合わせて利用できるシステムとする.

Outline of Final Research Achievements

First, we investigated assessment methods for generic skills in higher education. As a result, we concluded that it is appropriate to mainly use self-assessment using rubrics and other indicators, and to combine other methods depending on the situation. Therefore, we developed a self-assessment system using inter-subjective assessment indicators such as rubrics. The developed system conforms with 1EdTech CASE (Competencies and Academic Standards Exchange), a technical standard, and can handle the parent-child relationship of assessment indexes such as overall generic skills and each of the competencies that make up those skills. It also conforms with 1EdTech LTI (Learning Tools Interoperability)and can be used seamlessly from the LMS (Learning Management System). The developed system was used in actual situations for about three years, and its usefulness was clarified based on the results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発したルーブリックを用いた自己評価システムは,本研究で対象とした汎用的能力の評価の枠組みと同様に,教育カリキュラムの中で同じ評価指標を用いて,複数回,自己評価を行い,自己点検しながら学習を進める文脈では広く利用することができる.階層性を持つ評価指標を用いた自己評価であれば,汎用的能力でなくとも利用できる.実際に,災害看護研修におけるコンピテンシーの自己評価においても利用した実績がある.また,本システムは,1EdTech CASEを利用した数少ない実装例になっている.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] ルーブリックとチェックリストを用いた汎用的能力のための自己評価システムの実用に基づく評価2024

    • Author(s)
      渡辺博芳, 宮崎 誠, 眞坂美江子, 高井久美子
    • Organizer
      情報処理学会第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Rubric Self-Assessment System for Technical Standards2022

    • Author(s)
      Miyazaki,M., Watanabe,H., Masaka,M. and Takai,K
    • Organizer
      World Conference on Computers and Education (WCCE) 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 災害看護研修におけるルーブリック自己評価システムの活用2022

    • Author(s)
      宮崎誠,渡辺博芳,眞坂美江子,高井久美子,堀内 美由紀
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a Generic Skill Assessment System Using Rubric and Checklists2021

    • Author(s)
      Miyazaki,M., Watanabe,H., Masaka,M. and Takai,K.
    • Organizer
      The 29th International Conference on Computers in Education(ICCE2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CASEに準拠した自己評価システムの開発2021

    • Author(s)
      宮崎誠,渡辺博芳,眞坂美江子,高井久美子
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリック相互評価のための情報システム仕様検討2021

    • Author(s)
      宮崎誠,渡辺博芳,眞坂美江子,高井久美子
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] OpenSALTによる学習目標・評価基準リポジトリの構築2021

    • Author(s)
      宮崎誠
    • Organizer
      日本IMS協会 CASE研究会第1回例会,
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 汎用的能力評価システムの開発とその試用2021

    • Author(s)
      宮崎誠,渡辺博芳,眞坂美江子,高井久美子
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム研究会(CLE)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アウトカムに基づいた教育設計においてCASE実装が果たす役割2020

    • Author(s)
      宮崎誠
    • Organizer
      eラーニングアワードフォーラム2020 IMS Japanトラック
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 汎用的能力評価のための情報システム仕様検討2020

    • Author(s)
      宮崎誠,渡辺博芳,眞坂美江子
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2020年度年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi