• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

小学校プログラミング教育のための学習履歴に基づくリアルタイム授業支援システム

Research Project

Project/Area Number 20K03082
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Aizu Junior College Division

Principal Investigator

中澤 真  会津大学短期大学部, 産業情報学科, 教授 (40288014)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梅澤 克之  湘南工科大学, 工学部, 教授 (20780282)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsプログラミング教育 / 学習履歴 / 学習分析 / 初等教育 / 教育支援システム / リアルタイム授業支援
Outline of Research at the Start

初等教育向けプログラミング教育において,サポートスタッフが十分手配できない状況下の教員のためのリアルタイム授業支援システムを開発し,その評価を行う.Scratchのようなビジュアルプログラミング言語を用いた授業において,児童のプログラム作成過程の学習履歴をすべて記録し,この情報を学習分析することにより「学習者の進捗状況」「つまずいている学習者とつまずき箇所」「クラス全体の誤りの傾向」をリアルタイムに可視化し,これを教員側にフィードバックする機能を持つシステムである.単なる操作ログではなく,プログラムの編集履歴を複雑な構文解析なしに効率的かつ推定精度の高い授業支援システムの実現を目指す.

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,初等教育向けプログラミング教育において,サポートスタッフが十分手配できない状況下の教員のためのリアルタイム授業支援システムを開発し,その評価を行うことである.具体的には,ビジュアルプログラミング言語Scratchを用いた授業において,児童のプログラム作成過程の学習履歴をすべて記録し,この情報を学習分析することにより「学習者の進捗状況」「つまずいている学習者およびつまずき箇所」「クラス全体のプログラムの誤りの傾向」をリアルタイムに可視化し,これを教員側にフィードバックする機能を持つシステムである.今年度はこれに関連して,ビジュアル型言語とテキスト型言語の中間言語が持つべき特徴に焦点を当て,両言語の中間特性を持つ中間コンテンツを提案して実証実験と評価を引き続き行った.また,構文解析のような大量のバックトラッキングを行うことなく,ビジュアルプログラミングで用いるプログラムブロックをグルーピングしたシンプルな構成要素を単位としてプログラムの差異や特徴を分析し,特異な状態な児童の抽出,正解プログラムとの差異からクラス全体の誤りの傾向を提示できる機能の開発を継続した.特に,実証実験時に問題となった箇所を中心に、システムの機能要件を見直し、分析手法や使用するモデルを見直し精度向上を図った.
以上のように、本研究では初等教育におけるプログラミング教育の現場での課題を解決するための多角的なアプローチを取り入れたシステムの開発とその評価を行い、児童の学習支援および教員の授業支援に寄与することを目指している。今後も引き続き、システムの機能向上と実用化に向けた取り組みを進めていく予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルスが5類に移行されたが,十分な実証実験を実施するにはまだ制約があったため実験を完遂することができなかった.また,構築したシステムの機能の一部に問題があることが明らかになったことも,実証実験の実施とデータ分析が予定より遅れる原因となった.

Strategy for Future Research Activity

連携している会津若松市内の小学校にて遅れている実証実験を行い,開発したシステムの機能要件やアルゴリズムの評価・検証をする.とくに,課題が難しくて逸脱しているケースと,簡単すぎて独自の作業をしているケースとを判別精度について詳細に分析し,必要に応じて精度の改善を図る.
昨年度明らかになったシステム上の不具合については早期に改修し,統計的なアプローチと機械学習的なアプローチの両面から学習者の編集作業の特徴パターンを抽出し,学習者の状態を適切に推定して,つまずいている学習者やそのつまずき箇所を特定できるように開発を進める.

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] A Study on the Relationship Between Heart Rate and Brain Waves During Programming Task in Several Experiments2023

    • Author(s)
      Umezawa Katsuyuki、Sawata Mitsuaki、Nakazawa Makoto、Hirasawa Shigeichi
    • Journal Title

      Good Practices and New Perspectives in Information Systems and Technologies

      Volume: vol 988 Pages: 13-22

    • DOI

      10.1145/3587828.3587876

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Comparison of Biometric Information during Learning of Visual- and Text-based Programming Languages2023

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Takumi Tajima, Makoto Nakazawa, Michiko Nakano, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      Proceedings of the 8th International STEM Education Conference (iSTEM-Ed 2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Differential Analysis of Biological Information during the Learning of a Second Language and a Programming Language2023

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Takumi Tajima, Makoto Nakazawa, Michiko Nakano, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      Proceedings of the IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on the Relationship Between Heart Rate and Brain Waves During Programming Task in Several Experiments2023

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Mitsuaki Sawata, Makoto Nakazawa, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      Proceedings of the 12th International Conference on Software and Computer Applications (ICSCA 2023), pp. 1-7
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal and Evaluation of Intermediate Content for the Transition from Visual to Text-based Programming Languages2023

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Kouta Ishida, Makoto Nakazawa, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      Proceedings of the 56th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2023), pp. 83-92
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] About the Analysis of Biometric Information during Learning of Visual- and Text-based Programming Language2023

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Makoto Nakazawa, Michiko Nakano, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      Proceedings of the 21st Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジュアル型言語とテキスト型言語の学習時の生体情報の比較について2023

    • Author(s)
      梅澤克之,中澤真,平澤茂一
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会 (ET) , pp. 142-147
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on the Relationship Between Brain Waves, Heart Rate, and Facial Expressions During Programming Learning2022

    • Author(s)
      Katsuyuki Umezawa, Makoto Nakazawa, Michiko Nakano, and Shigeichi Hirasawa
    • Organizer
      IEEE SMC 2022, pp. 1-7
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数実験によるプログラミング学習時の脳波と心拍について2022

    • Author(s)
      梅澤克之,中澤真,中野美知子,平澤茂一
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会 (ET), pp. 42-47
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング学習時の脳波と心拍と表情の関係について2022

    • Author(s)
      梅澤 克之, 中澤 真, 中野 美知子, 平澤 茂一
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会 (ET) , pp. 14-19
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアル型言語からテキスト型言語への移行のための中間コンテンツの提案と評価2022

    • Author(s)
      梅澤 克之, 石田 昂大,中澤 真, 平澤 茂一
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会 (ET) , pp. 1-7
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアル型言語とテキスト型言語の学習状況の比較2021

    • Author(s)
      梅澤克之,石田崇,中澤真,平澤茂一
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi