Project/Area Number |
20K03085
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Nagano National College of Technology |
Principal Investigator |
Suzuki Hiroshi 長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 教授 (30179246)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 小学生教育 / アルゴリズム教育 / 情報処理 / 出前授業 / プログラミング的思考 / プログラム的思考 / 情報教育 |
Outline of Research at the Start |
小学生が、コンピュータについての概念を学び、ゲーム感覚でアルゴリズムを勉強でき、プログラミングの基礎を身に付けられるシステムを構築する。 パソコンを持っていない児童に対して、用意した迷路画面のスタートからゴールまで動くようなアルゴリズムを家などでシールや絵により、キャラクターの動きを描き、学校などで画像解析を行いLEDの点灯で動きを示すマイコンを用いた独自のシステムを構築する。さらに、パソコンの基礎などを示したテキストも作成し、実際に小学生で出前授業を行う。このようなシステムでプログラムとは何かを肌で感じてもらい情報に興味をもってもらう。
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Outline of Final Research Achievements |
We developed a system that allows elementary school students to learn algorithms like a game and acquire a programming thinking. In this system, students think of an algorithm to move a character on the maze screen from the start to the goal. The students program the movements corresponding to the progress of the character. The student puts a colored sticker on a piece of paper corresponding to the movement, and the system analyzes the image. The program is automatically executed to check the algorithm. We have developed five different systems, including one that displays the movements using LEDs and an LED matrix, and another that solves the maze completely by software only.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ゲーム感覚でアルゴリズムが学習でき,プログラミングの基礎を身に付けられるシステムは多くあるが,本システムは小中学生がより楽しく興味を持って学習が継続できるものを考えた.また,家庭でパソコンなしで色シールを紙に貼ることでプログラミングができることが最大の特徴で,簡単にプログラミングが学べるシステムとなっている.さらに,近年小学生も学校からタブレットが貸与されているため,それにも対応できるようソフトウェアのみで行えるシステムにも拡張した. 2020年のプログラミング教育が導入され,小学校の先生方にも利用していただけるシステムになっている.
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