• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study on the automation and commoditization of reasonable accommodations using AICT

Research Project

Project/Area Number 20K03094
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yamamoto mikio  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 准教授 (70335636)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアクセシビリティ / 合理的配慮 / 高等教育 / ICT / コモディティ化 / 修学支援 / 自動化 / 音声認識 / 社会的障壁 / AI / 遠隔 / デジタル化 / クラウド化
Outline of Research at the Start

本研究では、多様な障害のある学生の受講上のアクセシビリティを支援するICT(AICT) を大学教育に実効的に導入するクラウド型アクセシビリティ支援システム(CASS)を開発するとともに、大学の授業や支援にCASS(Cloud Accessibility Support System)を導入 し、大学教育における合理的配慮の自動化を①一部自動化②部分的自動化③完全自動化の3 段階で段階的に進める実証実験を行い、CASS導入による合理的配慮のコモディティ傾向を定性的に評価するとともに、CASS導入を前提として大学セルフコンシステントに焼き直す大学 教育のAD(Accessible Design)の理論研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a cloud-based accessibility support system and conducted a demonstration experiment to automate reasonable accommodations in university education in three stages: (i) partial automation, (ii) semi-automation, and (iii) full automation. Additionally, we qualitatively evaluated the commoditization trend of reasonable accommodations through cloud-based support and theoretically organized accessible design in university education.
Specifically, we (1) constructed and demonstrated a remote captioning support system, (2) conducted a phenomenological analysis of the automation of support processes, and (3) evaluated the automation rate and level of commoditization concerning (1) and (2). As a result, we were able to theoretically organize the phenomenological theories regarding automation at the (ii) level for (1) and the (i) level for (2).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、多様な学生へのアクセシビリティ対応が大学教育の課題となっている。大学教育が提供できる合理的配慮の内容は、個別の大学が準備できる支援資源に依存しており、結果過重な負担を伴う配慮を提供せざるを得なくなっている大学も少なくない。本研究は、汎用性の高いクラウド支援サービスを基盤として、情報支援の自動化・コモディティ化を図るとともに、「いつでも」「どこでも」「だれでも」利用可能・提供可能な支援及び大学教育のアクセシブルデザインの提案を行うものであり、自動化・コモディティ化の実効性・実用性を明らかにしている。合理的配慮のコモディティ化に資する基礎研究として本研究の社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Accessibility tutors for reasonable accommodation at university: the case of Hiroshima University2022

    • Author(s)
      坂本 晶子,山本 幹雄,山崎 恵里,新本 万里子
    • Journal Title

      総合保健科学

      Volume: 37 Pages: 41-49

    • DOI

      10.15027/53504

    • ISSN
      0911-3231
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2024001

    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学における障害のある留学生に対する合理的配慮 : 広島大学の対応について2022

    • Author(s)
      坂本 晶子,山本 幹雄
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 147 Pages: 253-262

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practice and automation of remote real-time captioning support for students with disabilities using speech recognition technology2021

    • Author(s)
      Mikio Yamamoto, Akiko Sakamoto, Nahoko Okada
    • Journal Title

      2021 10th International Congress on Advanced Applied Informatics

      Volume: online Pages: 934-935

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The effect of the rapid increase in online courses on educational accessibility for students with disabilities in Japanese higher education2021

    • Author(s)
      Akiko Sakamoto, Mikio Yamamoto, Nahoko Okada
    • Journal Title

      2021 10th International Congress on Advanced Applied Informatics

      Volume: online Pages: 936-937

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 現象論的アプローチによるアセスメントの簡略化・自動化の取組2023

    • Author(s)
      山本幹雄、坂本晶子
    • Organizer
      AHEAD JAPAN 第9回全国大会ポスターセッション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害学生修学支援の動向と多様な学生を想定した基礎的環境整備について2023

    • Author(s)
      山本幹雄
    • Organizer
      第70回中国・四国地区大学教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Practice and automation of remote real-time captioning support for students with disabilities using speech recognition technology2021

    • Author(s)
      Mikio Yamamoto, Akiko Sakamoto, Nahoko Okada
    • Organizer
      2021 10th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of the rapid increase in online courses on educational accessibility for students with disabilities in Japanese higher education2021

    • Author(s)
      Akiko Sakamoto, Mikio Yamamoto, Nahoko Okada
    • Organizer
      2021 10th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 配慮依頼文書のオンライン共有に関する実践報告2021

    • Author(s)
      山本幹雄、坂本晶子、山崎恵里、新本万里子
    • Organizer
      AHEAD JAPAN 2021年度全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 広島大学における実践報告2020

    • Author(s)
      山本幹雄
    • Organizer
      ⽇本特殊教育学会 第58回⼤会 ⾃主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi