• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Gender Disparities in Programming Education for Elementary and Junior High School Students

Research Project

Project/Area Number 20K03097
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

Ichihara Yasushi  大分大学, 教育学部, 教授 (20572837)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
宮川 洋一  岩手大学, 教育学部, 教授 (70552610)
中原 久志  大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング教育 / 小学生 / 中学生 / ジェンダー / コンピュテーショナルシンキング / 男女 / 発達段階 / 中学校 / 小学校 / コンピューテショナルシンキング / 教材開発
Outline of Research at the Start

本研究では、学校教育におけるプログラミング教育のジェンダー格差に焦点を当てその解消の方法を探索的に明らかにすることを目的とした。研究実施計画にも示した通り、小学校及び中学校におけるプログラミング教育の実態把握調査、男女児童・生徒のプログラミングに対する意欲調査、システムエンジニア等で働いている女性への実態調査、海外でのジェンダーによる格差を解消の取り組みや実践の調査、女子児童・生徒が興味関心を持つ題材開発、適切な技能、知識理解が得られるカリキュラムの開発、持続可能な学習ができる環境の整備、開発を検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to eliminate gender differences in programming education in elementary and junior high schools. In order to grasp the actual situation, we surveyed 5th and 6th grade elementary school students and 1st, 2nd and 3rd grade junior high school students about their willingness to learn and interest in programming. As a result, in elementary school, there is no difference between men and women, and overall interest and motivation for learning are high. The average value was lower than the average value for boys. In addition, in physical programming, female students were not good at it and had low motivation. There was no difference between men and women in the development of applications that can be completed on the screen.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小学校と中学校におけるプログラミング教育を実施する際の男女の性差を解消することを目的としており、小中学校の現場における喫緊の課題ともいえる。小学生、中学生の実態把握を実施し、全体像をつかむことにより、男女による差の解消に一定の提案をすることができたと考える。特に、小学生時代には、男女の差がそれほどみられず、中学生時代におけるプログラミング教育が男女の差を顕著にさせること、題材の選定や指導方法によりそれらは一定程度解消ができることが明らかとなった。プログラミング教育に対する学習意欲向上の手立てを提案することができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] The Relationship between Meta-Cognitive and Computational Thinking of Junior High School Student2022

    • Author(s)
      杉山昇太郎、市原靖士、渡辺秀征
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 209-212

    • DOI

      10.15077/jjet.S46106

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登, 市原靖士, 中原久志, 渡津光司, 森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程に所属する大学生の持つ情報セキュリティ意識の把握2021

    • Author(s)
      杉山 昇太郎, 手塚 浩介, 伊藤 大貴, 市原 靖士
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 1-8

    • NAID

      120007150380

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生のメタ認知特性とコンピューテーショナル・シンキングの関連性2020

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、市原靖士、中原久志、古本拓巳
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42 Pages: 39-48

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 工業高校生のコンピューテーショナル・シンキングに関する一考察2020

    • Author(s)
      大津春輝、市原靖士
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42 Pages: 175-184

    • NAID

      120006993528

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の情報セキュリティ意識に関する調査2021

    • Author(s)
      杉山昇太郎、伊藤大貴、手塚浩介、市原靖士、中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志、大津春輝、市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生に対するコンピューテーショナル・シンキング調査に関する研究2020

    • Author(s)
      古本拓巳、市原靖士 その他
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会 第63回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生のコンピューテーショナル・シンキングに関する一考察―ICTストレスに焦点をあてて―2020

    • Author(s)
      伊藤大貴、市原靖士、その他
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会 第63回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生のエネルギー問題とコンピューテーショナル・シンキングの関連性2020

    • Author(s)
      杉山昇太郎、市原靖士、その他
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi