Construction and Actual Usage of Support Environment for Programming Practice with Big Data in Education
Project/Area Number |
20K03098
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Future University-Hakodate |
Principal Investigator |
Ito Kei 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30303324)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹川 佳成 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60467678)
平田 圭二 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30396121)
冨永 敦子 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
寺井 あすか 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (70422540)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | プログラミング教育 / 教育支援 / 教育ビッグデータ / 学習尺度 / プログラミング学習 / 成績近似モデル / 学生間マッチングアルゴリズム / 相互コメント活動 / ナッジ提示 / 数学学習尺度 / 非認知能力向上 / プログラミング演習 / モデル化 / 可視化 / 学内ハッカソン / モブプログラミング / インタビュー調査 / プログラミング演習支援 / 支援環境構築 / 支援環境運用 |
Outline of Research at the Start |
大学内の様々な情報を収集し,数値化・可視化し,その分析結果を教育・研究・学生支援・経営等に活用することが注目されている.これには大量・多様な学習データセットの確保が課題であり,先行研究の多くは収集や分析でとどまっている.本研究では,過去に蓄積済みのプログラミング学習に関するデータを活用したプログラミング演習支援環境の構築と効果的な運用を目指す.取り組む課題は,(1)教育の質的資源・量的資源を取得・分析すること,(2)それらを情報的な観点でモデル化すること,(3)モデルを活用した学習環境を構築することである.
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Outline of Final Research Achievements |
Many educational institutions have introduced LMSs, etc. and are accumulating a variety of educational data. It is useful to provide high-quality education by utilizing such educational BIGDATA and feeding back the analysis results to the educational field. In this research project, we mainly target programming education, analyze and model the data accumulated so far, construct a support system based on this data, and attempt to use the system in actual classes. In addition, based on the increase in programming opportunities outside of class and the provision of system development experience prior to PBL courses, we have conducted an annual on-campus hackathon and other events, and interviews with participating students have revealed that they have improved their non-cognitive abilities that cannot be obtained in regular classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
蓄積された教育BIGDATAから教育現場へのフィードバックを行うため,BIGDATAの分析とモデル化,それに基づく学習支援システムの構築の一例を示した.これは,さまざまな教育機関等において過去データからや教育現場へのフィードバックを行う一例となり,さまざまな教育の実践化や質の向上に役立つ一要素となり得る.
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)