• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on teaching assistant robot to support programming classes

Research Project

Project/Area Number 20K03106
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanagawa Institute of Technology

Principal Investigator

Yoshino Kazuyoshi  神奈川工科大学, 創造工学部, 教授 (10298284)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsティーチングアシスタントロボット / プログラミング教育 / 授業支援 / 画像処理 / Papper / LEGO MINDSTORMS EV3 / アドバイス / Pepper
Outline of Research at the Start

小学校で新たに始まるプログラミング授業において,授業につまずく学習者を減らし,授業を効率よく,円滑に進めていけるように教師たちをサポートすることを目的とし,授業中に,教師たちに代わって,授業につまずきそうな学習者を見つけ,その学習者の状況に合わせて対応するティーチングアシスタントロボットの構築を目指し,研究期間内では,①つまずきそうな学習者の発見と声掛け,②車輪型ロボットの組み立て時におけるアドバイス,③プログラミング時におけるアドバイスの方法について検討し,その基礎的技術の確立を行う.

Outline of Final Research Achievements

We have been studying the construction of a teaching assistant (TA) robot to support teachers in programming classes using wheeled robots for elementary school children in three areas: (1) detection of students who seem to be stumbling, (2) advice during the assembly of wheeled robots, and (3) advice during programming.
In (1), a TA robot detects a student who is likely to stumble in the classroom by processing the camera image of the TA robot, moves to his/her side, and calls out to him/her. In (2), the TA robot checks the wiring of the wheeled robot and gives advice on the installation position of the robot's parts. In (3), the TA robot indirectly checked the program created by the student and gave advice while watching the movement of the wheeled robot.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ロボットプログラミング授業では,ロボットの組み立てやプログラミングにおいてその進み具合の差が生徒間で大きく,授業を担当している教師にとっては,その授業進行がとても難しい.本研究では,それらの授業でつまずきそうな生徒を教師に代わってサポートするTAロボットを構築するものである.
このTAロボットは,プログラミング授業担当教員の負担を軽減させるだけでなく,学習者もプログラミング学習をスムーズに進めることができ,いわゆる「プログラミング嫌い」を生まないことにつなげられる.また,他の授業へ応用することにより,学習につまずく学習者を減らすことや,学習障害のある子どもたちの学習サポートにも貢献できる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] Teaching-Assistant Robot Tutoring Students in the Classroom2023

    • Author(s)
      Yoshino Kazuyoshi、Zhang Shanjun
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th International Conference on Education Technology and Computers

      Volume: 1 Pages: 113-119

    • DOI

      10.1145/3629296.3629314

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation of Teaching Assistant Robot for Programming Classes2020

    • Author(s)
      Yoshino Kazuyoshi、the Kanagawa Institute of Technology, Atsugi, Japan、Zhang Shanjun
    • Journal Title

      International Journal of Information and Education Technology

      Volume: 10 Issue: 5 Pages: 327-334

    • DOI

      10.18178/ijiet.2020.10.5.1384

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi