• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of supporting system for high school/university articulation of Project-Based Learning subject and validation of its efficiency

Research Project

Project/Area Number 20K03108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Miyata Takatomi  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (30329114)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浦 正広  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 講師 (40745072)
田中 孝治  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (60583672)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
KeywordsPBL / 高大接続 / 知的財産権 / PBL / 完全オンライン / ラーニングストラテジー / 学都圏"いしかわ"創成
Outline of Research at the Start

未来予測が困難な時代が到来し,生涯学び続け,主体的に考える人材の育成がわが国では強く求められており,大学や高等学校にかかる期待は大きい.

現在,多くの大学では課題解決型学習(PBL)を採り入れるなど,教育の質的改善をすでに進めている.また,高等学校でも新学習指導要領のもと,新科目「総合的な探究の時間」を2019年度の入学者から先行実施するなど,探究的な学びの一層の強化を目指している.このような背景から,「PBL科目の高大接続」はわが国における喫緊の課題と考えられる.

そこで,本研究課題ではKolbの経験学習理論に基づき「PBL科目の高大接続を支援するシステムの構築および有効性の検証」を行う.

Outline of Final Research Achievements

A system for triggering learners' memories of past PBL was implemented to connect PBL courses between high school and university. In the process, we newly discovered the problem that the intellectual property rights of the PBL products are not well-developed.
As a countermeasure against corona, we taught the same PBL class in distance classes, face-to-face classes, and a combination of both, and it was confirmed that face-to-face classes were superior in terms of the speed and depth of information transfer among learners. In addition, in online PBLs outside of regular classes, it was confirmed to be effective in triggering learners' memory to introduce a reflection sheet on past PBLs and interaction between facilitator and learners based on the contents of the sheet.
The introduction of a transfer system for learning data is expected to further promote the connection of PBL between high schools and universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は,過去のPBLに関する学習者の記憶を誘発することで,学習者がPBLの高大接続のメディア(伝達媒体)として機能することを確認したことである.
また,本研究の成果の社会的意義は,PBLの成果物の知的財産権が未整備である問題を新たに見出したことである.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2022

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 高大接続するプロジェクトデザイン教育:PDⅠの事例紹介2024

    • Author(s)
      宮田孝富
    • Organizer
      生徒の学びを考えるPBL・探究学習 教育セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PBLでの著作物の権利に関する一考察 ー高大接続を念頭にー2022

    • Author(s)
      宮田孝富,浦正広,田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会 第50回サイバーワールド研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学びを重視するオンラインPBL の開発と実践:高校生を対象としたPBL コンペティション2022

    • Author(s)
      田中孝治,宮田孝富,福江高志,北川達也,木村竜也,浦正広
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度特集論文研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi