• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a smartphone review environment for blended learning that enhances learning motivation

Research Project

Project/Area Number 20K03119
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Ohkawa Yuichi  東北大学, 教育学研究科, 助教 (60361177)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三石 大  東北大学, データ駆動科学・AI教育研究センター, 准教授 (50305306)
趙 秀敏  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60733079)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsブレンディッドラーニング / スマートフォンアプリ / 語学教育 / 動機づけ設計 / UXデザイン / 学習動機づけ / スマートフォン学習教材 / スマートフォン / ゲーミフィケーション
Outline of Research at the Start

本研究は,我々がこれまでに取り組んできた,通常の対面授業にeラーニングによる復習を組み合わせたブレンディッドラーニングによる初修第二外国語教育を対象に,学習者が自主的に,継続的な復習を繰り返し行うことを可能となるよう,ゲーミフィケーションを応用した複数の学習動機づけ方略を備えたスマートフォン利用復習環境を構築することにある。
そのために本研究では,ゲーミフィケーションを応用して復習の実施にインセンティブを与える方略の設計・実装・実践を通じた有効性の確認に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

In our blended beginners Chinese language course that combines face-to-face lessons and e-learning review, we proposed and implemented a “My Page” that enables students to easily check their learning progress and context-sensitive push notifications, as UX design features to encourage spontaneous review in the smartphone learning materials that have been developed so far. We evaluated the proposed functions by practicing them in actual classes, and confirmed that students are used as a trigger to start learning, or to confirm the completion of learning before a deadline.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、大学における初修語学教育をたいしょうとした、ブレンド型授業において、学習者がeラーニングによる学習を継続的に行う動機づけ設計として、自己調整学習のモデルであるCOPESモデルを基にプッシュ通知や、学習モニタリングを行うためのUXデザイン機能の設計を明らかにした。また、それらの機能がどのように学習者に受け入れられているのかを実際の環境で評価をおこなった。今後同様のブレンド型授業を対象とした復習アプリケーションの動機づけ設計の参考となると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 4 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Aalto University(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ下における初修中国語ブレンディッドラーニングの展開 -3 段階から2 段階学習プロセスモデルへ-2024

    • Author(s)
      趙秀敏,大河雄一,三石大
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)

      Volume: 2 Pages: 881-883

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      EDULEARN23 Proceedings

      Volume: ー Pages: 5983-5987

    • DOI

      10.21125/edulearn.2023.1566

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とするUXデザインの実装と評価2023

    • Author(s)
      中川 稜,大河 雄一,趙 秀敏,高橋 晶子,大山 智也,三石 大,早川 美徳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: CLE-39(19) Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのための教科書の改訂 -『KOTOTOMO プラス(増課)』の設計-2023

    • Author(s)
      王軒,趙秀敏,上野稔弘,桂ブン,大河雄一,三石大
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 9 Pages: 35-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのアプリのリニューアル2023

    • Author(s)
      桂ブン,趙秀敏,大河雄一,三石大,王軒
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 9 Pages: 141-147

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Quantification of “KOSEN” Students’ Consciousness of Learning by Using “Learning Scene Labels” Considering Variation in Free Descriptions2022

    • Author(s)
      田中 ゆみ、三石 大、大河 雄一、本郷 哲
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 309-314

    • DOI

      10.14926/jsise.39.309

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-04-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022

      Volume: - Pages: 1119-1123

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マルチエージェントに基づく学習データ流通基盤の提案2022

    • Author(s)
      本田 光来,髙橋 晶子,大河 雄一,趙 秀敏,三石 大,阿部 亨,菅沼 拓夫
    • Journal Title

      マルチメディア通信と分散処理ワークショップ論文集

      Volume: 30 Pages: 58-65

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 初修外国語授業のためのモバイルアプリケーションによる自発的な復習を促進するUXデザインの実装2022

    • Author(s)
      中川稜,大河雄一,趙秀敏,高橋晶子,大山智也,三石大,早川美徳
    • Journal Title

      教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 47 Pages: 65-66

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Understanding the Relationship between Learning Motivation and Academic Performance in Mobile Language Learning2022

    • Author(s)
      Zahra Azizah, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Tomoya Ohyama, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Companion Proceedings of the 12th International Conference on Learning Analytics & Knowledge

      Pages: 89-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初修外国語教育における自発的な復習の促進のためのUXデザインの提案2022

    • Author(s)
      中川 稜,大河 雄一,趙 秀敏,高橋 晶子,大山 智也,三石 大,早川 美徳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告,教育学習支援情報システム

      Volume: 2022-CLE-36(13) Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自由記述のばらつきを考慮した学習場面ラベルによる高専学生の学習意識の定量化の試み2021

    • Author(s)
      田中ゆみ,三石大,大河雄一,本郷哲
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Pages: 67-74

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Study on UX design in enhancing student motivations in mobile language learning2020

    • Author(s)
      Seppala Jarmo、Mitsuishi Takashi、Ohkawa Yuichi、Zhao Xiumin、Nieminen Marko
    • Journal Title

      Proceedings of 2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering

      Volume: - Pages: 948-951

    • DOI

      10.1109/tale48869.2020.9368388

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] AI活用の初修中国語会話復習用アプリ教材における練習形式とフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      趙秀敏, 冨田昇, 大河雄一, 三石大
    • Journal Title

      2020 PC Conference講演論文集

      Pages: 241-242

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学初修中国語ブレンディッドラーニングにおけるオンライン授業の設計2020

    • Author(s)
      趙秀敏, 冨田昇, 大河雄一, 三石大
    • Journal Title

      第45回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Pages: 87-88

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] モバイルアプリに実装した自発的な復習を可能とするUXデザインの活用状況の分析2024

    • Author(s)
      大河雄一,趙秀敏,三石大,大山智也,髙橋晶子
    • Organizer
      教育システム情報学会2023年度第6回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語教育のための高度ブレンディッドラーニングの開発と試行2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      AXIES2023年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Organizer
      the 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi and Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      15th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修中国語教育のための高度ブレンディッドラーニングの開発と試行2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2023年度年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語ブレンディッドラーニング授業のリニューアルに伴うモバイル学習アプリの改修2023

    • Author(s)
      大河雄一,趙秀敏,三石大, 桂ブン,王軒
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンディッドラーニング:3段階から2段階学習プロセスへの転換-DXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組み-2023

    • Author(s)
      趙秀敏,大河雄一,三石大,上野稔弘,王軒,桂ブン,姚尭,張小栄
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とするUXデザインの実装と評価2023

    • Author(s)
      中川 稜,大河 雄一,趙 秀敏,高橋 晶子,大山 智也,三石 大,早川 美徳
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マルチエージェントに基づく学習データ流通基盤の提案2022

    • Author(s)
      本田 光来,髙橋 晶子,大河 雄一,趙 秀敏,三石 大,阿部 亨,菅沼 拓夫
    • Organizer
      第30回マルチメディア通信と分散処理ワークショップ
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 初修外国語授業のためのモバイルアプリケーションによる自発的な復習を促進するUXデザインの実装2022

    • Author(s)
      中川稜,大河雄一,趙秀敏,高橋晶子,大山智也,三石大,早川美徳
    • Organizer
      第47回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Understanding the Relationship between Learning Motivation and Academic Performance in Mobile Language Learning2022

    • Author(s)
      Zahra Azizah, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Tomoya Ohyama, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      12th International Conference on Learning Analytics & Knowledge
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修外国語教育における自発的な復習の促進のためのUXデザインの提案2022

    • Author(s)
      中川 稜,大河 雄一,趙 秀敏,高橋 晶子,大山 智也,三石 大,早川 美徳
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自由記述のばらつきを考慮した学習場面ラベルによる高専学生の学習意識の定量化の試み2021

    • Author(s)
      田中ゆみ,三石大,大河雄一,本郷哲
    • Organizer
      教育システム情報学会 2020年度 特集論文研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] AI活用の初修中国語会話復習用アプリ教材における練習形式とフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      趙秀敏, 冨田昇, 大河雄一, 三石大
    • Organizer
      2020 PC Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初修中国語ブレンディッドラーニングにおけるオンライン授業の設計2020

    • Author(s)
      趙秀敏, 冨田昇, 大河雄一, 三石大
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Study on UX design in enhancing student motivations in mobile language learning2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao and Marko Nieminen
    • Organizer
      2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] KOTOTOMO ことばを友に プラス(増課)2023

    • Author(s)
      趙秀敏、王軒、桂ブン;、姚尭、上野稔弘、三石大、大河雄一、今野文子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255453750
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi