Project/Area Number |
20K03122
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
KURAHASI Minori 大阪大学, サイバーメディアセンター, 招へい研究員 (70769447)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
越智 徹 大阪工業大学, 情報センター, 講師 (10352048)
尾崎 拓郎 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (40713813)
今井 正文 豊橋創造大学, 経営学部, 教授 (90300219)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | プログラミング教育 / アンプラグド教材 / リテラシーとしてのプログラミング / プログラミングのモデル |
Outline of Research at the Start |
2020年の小学校プログラミング教育導入に向け、実践や教材が数多く報告されているが、小学校教員の理解が追いついていないと指摘されている。中高等教育においても、情報・工学分野での教育は歴史を持つが、一般学生向けのプログラミング教育は確立されていない。 ここで必要とされているのはリテラシーとしてのプログラミング教育であり、教育手法の開発と同時に、教師の早急な育成が不可欠である。そこで、本研究では小学生から利用可能なアンプラグド教材を核とし、高等教育までを視野に入れた、受講者・教師双方の理解向上と相互への寄与を目的とするプログラミング教育のためのカリキュラムを構築し、評価を行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed an unplugged teaching material called "Hamburger Bot" that allows learners to understand the essential concepts of programming through modeling. This material involves creating a script based on an order and instructing a teacher-portrayed robot to make a hamburger. Using this as a core element, we attempted to build a programming education curriculum considering higher education.
Experimental lessons were conducted for both children and university students, accompanied by qualitative surveys. These lessons were implemented at one elementary school, online for children, and at three universities. Additionally, we introduced the "Hamburger Bot" lessons in training sessions for elementary school teachers to examine practical implementation methods in elementary schools.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における教育方針では、教師・受講者ともにプログラミングに関するリテラシー、すなわちモデル的な思考を身につけること、また教師が受講者と共通した教材を用いて学ぶことで、導入から専門までの連続性を意識することを重要視している。これにより、知識伝達のネットワークが形成され、教育を受けた人間が教育に寄与する、という知識の循環が期待される。 また、小学校プログラミング教育のリソースは非常に限られている。現状の限られたリソースに過度な負担をかけない、低コストな方法を選択することで、効率的・同時並行的なカリキュラムを開発し、実践することが本研究の柱のひとつである。
|