• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of an Unplugged Programming Education Curriculum for Both Teachers and Learners

Research Project

Project/Area Number 20K03122
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

KURAHASI Minori  大阪大学, サイバーメディアセンター, 招へい研究員 (70769447)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 越智 徹  大阪工業大学, 情報センター, 講師 (10352048)
尾崎 拓郎  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (40713813)
今井 正文  豊橋創造大学, 経営学部, 教授 (90300219)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsプログラミング教育 / アンプラグド教材 / リテラシーとしてのプログラミング / プログラミングのモデル
Outline of Research at the Start

2020年の小学校プログラミング教育導入に向け、実践や教材が数多く報告されているが、小学校教員の理解が追いついていないと指摘されている。中高等教育においても、情報・工学分野での教育は歴史を持つが、一般学生向けのプログラミング教育は確立されていない。
ここで必要とされているのはリテラシーとしてのプログラミング教育であり、教育手法の開発と同時に、教師の早急な育成が不可欠である。そこで、本研究では小学生から利用可能なアンプラグド教材を核とし、高等教育までを視野に入れた、受講者・教師双方の理解向上と相互への寄与を目的とするプログラミング教育のためのカリキュラムを構築し、評価を行う。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed an unplugged teaching material called "Hamburger Bot" that allows learners to understand the essential concepts of programming through modeling. This material involves creating a script based on an order and instructing a teacher-portrayed robot to make a hamburger. Using this as a core element, we attempted to build a programming education curriculum considering higher education.

Experimental lessons were conducted for both children and university students, accompanied by qualitative surveys. These lessons were implemented at one elementary school, online for children, and at three universities. Additionally, we introduced the "Hamburger Bot" lessons in training sessions for elementary school teachers to examine practical implementation methods in elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における教育方針では、教師・受講者ともにプログラミングに関するリテラシー、すなわちモデル的な思考を身につけること、また教師が受講者と共通した教材を用いて学ぶことで、導入から専門までの連続性を意識することを重要視している。これにより、知識伝達のネットワークが形成され、教育を受けた人間が教育に寄与する、という知識の循環が期待される。
また、小学校プログラミング教育のリソースは非常に限られている。現状の限られたリソースに過度な負担をかけない、低コストな方法を選択することで、効率的・同時並行的なカリキュラムを開発し、実践することが本研究の柱のひとつである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 小学生向けアンプラグド・プログラミング教材 「ハンバーガー・ロボ」の提案 ‐教員研修における試行と授業実践に向けた検討‐2022

    • Author(s)
      倉橋 農, 島袋 舞子, 越智 徹, 尾崎 拓郎, 今井 正文
    • Journal Title

      CIEC 春季カンファレンス論文集

      Volume: 13 Pages: 13-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Understanding of Programming Structures in Elementary School Students: From the Practice of the Unplugged Teaching Material Hamburger Bot2023

    • Author(s)
      Kurahasi, M, Ochi, T, Ozaki, T, Imai, M, Shimabuku, M
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アンプラグド・プログラミング教材「ハンバーガー・ロボ」による教師のためのトレーニング2023

    • Author(s)
      倉橋 農、越智 徹、尾崎 拓郎、今井 正文、島袋 舞子
    • Organizer
      第172回コンピュータと教育・第41回教育学習支援情報システム合同研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Trial of Online “Unplugged” Programming Class in COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      Kurahasi, M., Ochi, T., Ozaki, T., Imai, M., Shimabuku, M. & Kuramoto, A
    • Organizer
      Innovate Learning Summit 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども向けアンプラグド・プログラミング教材「ハンバーガー・ロボ」 の大学生への実践2020

    • Author(s)
      倉橋農・越智徹・尾崎拓郎・島袋舞子・今井正文
    • Organizer
      2020 PC CONFERENCE
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi