Project/Area Number |
20K03128
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Meikai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
下郡 啓夫 函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (00636392)
村上 正行 大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
稲垣 忠 東北学院大学, 文学部, 教授 (70364396)
金子 大輔 北星学園大学, 経済学部, 教授 (70397438)
國宗 永佳 千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | プログラミング教育 / 知見マップ / 記述的分析 / 事例研究 / 先行研究調査 / 記述分析 / 先行研究の調査 / プログラミング的思考 / 事例分析 / 授業実践 |
Outline of Research at the Start |
個別に実施されているプログラミングの教育実践は,その知見も個別化している.本研究ではこれらの個別化した知見を様々な実践において広く適用できるようにするために 1. プログラミング教育を実践しようとする者が活用することを意識した授業実践の観点の明確化 2. 1.の観点を教育実践の先行事例に適用した「知見マップ」の構築 を目的としている.本研究の実現のため,授業実践に関する観点として「対象」「教材」「学習目標」の3つを定め,この3つの観点から得られる汎用的な項目を記述的分析によって抽出し,個々の先行事例から得られた知見と結びつけ,「知見」を体系化した「知見マップ」を構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
We investigated actual cases in which programming was used in classes and experiments from the viewpoints of "teaching materials," "subjects," and "learning objectives," with the aim of constructing a "knowledge map" that clarifies the viewpoints of classroom practices and systematizes previous cases based on them, with an awareness that programming education is used by practitioners of programming education. Scratch was the most frequently used "teaching material," while "extracurricular activities" and "integrated learning (inquiry) time" were the most frequently used "subjects. The "learning goals" were classified into nine categories according to the level of abstraction, since many of them were at different levels of abstraction. The results of the survey are now ready to be presented in the form of a "knowledge map," and the method of presentation will be pursued in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小・中・高校でプログラミング教育必修となり,様々な教育実践が行われているが,これらは個別に実施されており,その知見も個別化している.本研究では個別化した知見を様々な実践において広く適用できるようにするために, プログラミング教育を実践しようとする者が活用することを意識した授業実践の観点の明確化と,明確にした観点を教育実践の先行事例に適用した「知見マップ」の構築を目的とした.授業実践に関する観点として「対象」「教材」「学習目標」の3つを定め,この3つの観点から得られる汎用的な項目を抽出し,これらの項目を個々の先行事例から得られた知見と結びつけたことは社会的に意義があるものと考える.
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