• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a Knowledge Map for Programming Education based on Analysis of Case Studies

Research Project

Project/Area Number 20K03128
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMeikai University

Principal Investigator

Yamamoto Tatsuki  明海大学, 総合教育センター, 准教授 (30535266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下郡 啓夫  函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (00636392)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
稲垣 忠  東北学院大学, 文学部, 教授 (70364396)
金子 大輔  北星学園大学, 経済学部, 教授 (70397438)
國宗 永佳  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsプログラミング教育 / 知見マップ / 記述的分析 / 事例研究 / 先行研究調査 / 記述分析 / 先行研究の調査 / プログラミング的思考 / 事例分析 / 授業実践
Outline of Research at the Start

個別に実施されているプログラミングの教育実践は,その知見も個別化している.本研究ではこれらの個別化した知見を様々な実践において広く適用できるようにするために
1. プログラミング教育を実践しようとする者が活用することを意識した授業実践の観点の明確化
2. 1.の観点を教育実践の先行事例に適用した「知見マップ」の構築
を目的としている.本研究の実現のため,授業実践に関する観点として「対象」「教材」「学習目標」の3つを定め,この3つの観点から得られる汎用的な項目を記述的分析によって抽出し,個々の先行事例から得られた知見と結びつけ,「知見」を体系化した「知見マップ」を構築する.

Outline of Final Research Achievements

We investigated actual cases in which programming was used in classes and experiments from the viewpoints of "teaching materials," "subjects," and "learning objectives," with the aim of constructing a "knowledge map" that clarifies the viewpoints of classroom practices and systematizes previous cases based on them, with an awareness that programming education is used by practitioners of programming education. Scratch was the most frequently used "teaching material," while "extracurricular activities" and "integrated learning (inquiry) time" were the most frequently used "subjects. The "learning goals" were classified into nine categories according to the level of abstraction, since many of them were at different levels of abstraction. The results of the survey are now ready to be presented in the form of a "knowledge map," and the method of presentation will be pursued in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小・中・高校でプログラミング教育必修となり,様々な教育実践が行われているが,これらは個別に実施されており,その知見も個別化している.本研究では個別化した知見を様々な実践において広く適用できるようにするために, プログラミング教育を実践しようとする者が活用することを意識した授業実践の観点の明確化と,明確にした観点を教育実践の先行事例に適用した「知見マップ」の構築を目的とした.授業実践に関する観点として「対象」「教材」「学習目標」の3つを定め,この3つの観点から得られる汎用的な項目を抽出し,これらの項目を個々の先行事例から得られた知見と結びつけたことは社会的に意義があるものと考える.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ~ 学習目標からみた考察 ~2023

    • Author(s)
      山本樹,稲垣忠,金子大輔,國宗永佳,辻靖彦,村上正行
    • Journal Title

      電子情報通信学会,信学技報, vol. 122, no. 431

      Volume: ET2022-75, Pages: 85-92

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童・生徒が主体的に考える情報モラル教育の実践:質問づくり(QFT)の手法を用いて2023

    • Author(s)
      金子大輔,長谷川元洋
    • Journal Title

      電子情報通信学会,信学技報, vol. 122, no. 431

      Volume: ET2022-75, Pages: 101-108

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングとICT活用― 初等中等教育におけ「主体的・対話的で深い学び」の考え方と高等教育におけるアクティブラーニングの事例―2022

    • Author(s)
      金子大輔
    • Journal Title

      北星学園大学経済学部北星論集

      Volume: 61 Pages: 61-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ー教科・対象・教材による考察―2022

    • Author(s)
      山本樹,稲垣忠,金子大輔,國宗永佳,倉山めぐみ,下郡啓夫,辻靖彦,村上正行
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 36 Pages: 141-148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] AI時代における教師の役割2022

    • Author(s)
      稲垣忠(担当:分担執筆, 範囲:中学校)
    • Journal Title

      全日本中学校長会

      Volume: 822 Pages: 8-11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学の初年次学生に対するプレイスメントテストと到達度テストの結果:初年次教育の学修成果の可視化の試み2020

    • Author(s)
      金子大輔
    • Journal Title

      北星学園大学経済学部北星論集

      Volume: 60-2 Pages: 33-42

    • NAID

      120006975707

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Finding and Understanding an Impasse in Learning by Assembling with Epistemic Network Analysis2024

    • Author(s)
      Yusuke Hayashi, Ayano Ohsaki, Tatsuki Yamamoto and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      International Learning Analytics and Knowledge Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi