Development of exploratory HTML teaching materials that promote essential understanding of mathematical concepts, and investigation of those input method
Project/Area Number |
20K03140
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kisarazu National College of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿部 孝之 木更津工業高等専門学校, 基礎学系, 准教授 (70396274)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 探求型HTML教材 / 数学的概念 / KeTCindy / アクティブ・ラーニング / 数学教材作成支援システムKeTCindy / 動的幾何システムCinderella / アクティブラーニング / 探究型HTML教材 / KeTCindyJS / 実験群と対照群 / 入力方式 / カレッジ級数学教材 |
Outline of Research at the Start |
基礎数学,線形代数学,微分積分学,応用数学など,大学や高専で学習する数学において,数学的概念が難解であるため,学生は本質的な理解に至らない.そこで,難解な数学的概念を学生が理解できるような探求型HTML教材が必要となる.本研究では,統合型HTML教材作成システムKeTCindyJSを用いて,探求型HTML教材を開発する.授業で使用しながら,教材開発に関する学生アンケートを実施し,その結果を探求型HTML教材の改良に繋げる.また,統合型教材作成システムKeTCindyに関するウェブサイトを新たに構築し,KeTCindyJSに関する情報や開発した探求型HTML教材なども公開する.
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Outline of Final Research Achievements |
Using KeTCindy, an integrated teaching material creation system, we have developed inquiry-type HTML teaching materials that help students understand the essence of basic mathematical concepts. Since it is not possible to respond to subtle changes that identify the essence simply by inputting geometric points or moving sliders, we improved the system so that even subtle changes can be observed by entering numerical values and formulas. In addition, it was confirmed that input errors could be reduced by repeatedly inputting formulas.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における数学教育は知識偏重型から論理的思考型へ移行しているが,新しい教育方法に準拠した教材が開発されていない.特に,数学的概念の本質を理解させることが重要となるが,この本質的理解を促進する探求型教材がほとんどない.本研究で開発した探求型HTML教材は,学生個人がスマートフォンやタブレット等で自由に使用できるため,数学的概念の本質を学生個人のペースで探求でき,現状の教育改善に役立つといえる.
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)