• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of exploratory HTML teaching materials that promote essential understanding of mathematical concepts, and investigation of those input method

Research Project

Project/Area Number 20K03140
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKisarazu National College of Technology

Principal Investigator

Yamashita Satoshi  木更津工業高等専門学校, 基礎学系, 教授 (40259825)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 孝之  木更津工業高等専門学校, 基礎学系, 准教授 (70396274)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords探求型HTML教材 / 数学的概念 / KeTCindy / アクティブ・ラーニング / 数学教材作成支援システムKeTCindy / 動的幾何システムCinderella / アクティブラーニング / 探究型HTML教材 / KeTCindyJS / 実験群と対照群 / 入力方式 / カレッジ級数学教材
Outline of Research at the Start

基礎数学,線形代数学,微分積分学,応用数学など,大学や高専で学習する数学において,数学的概念が難解であるため,学生は本質的な理解に至らない.そこで,難解な数学的概念を学生が理解できるような探求型HTML教材が必要となる.本研究では,統合型HTML教材作成システムKeTCindyJSを用いて,探求型HTML教材を開発する.授業で使用しながら,教材開発に関する学生アンケートを実施し,その結果を探求型HTML教材の改良に繋げる.また,統合型教材作成システムKeTCindyに関するウェブサイトを新たに構築し,KeTCindyJSに関する情報や開発した探求型HTML教材なども公開する.

Outline of Final Research Achievements

Using KeTCindy, an integrated teaching material creation system, we have developed inquiry-type HTML teaching materials that help students understand the essence of basic mathematical concepts. Since it is not possible to respond to subtle changes that identify the essence simply by inputting geometric points or moving sliders, we improved the system so that even subtle changes can be observed by entering numerical values and formulas. In addition, it was confirmed that input errors could be reduced by repeatedly inputting formulas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における数学教育は知識偏重型から論理的思考型へ移行しているが,新しい教育方法に準拠した教材が開発されていない.特に,数学的概念の本質を理解させることが重要となるが,この本質的理解を促進する探求型教材がほとんどない.本研究で開発した探求型HTML教材は,学生個人がスマートフォンやタブレット等で自由に使用できるため,数学的概念の本質を学生個人のペースで探求でき,現状の教育改善に役立つといえる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] KeTCindyによる数学教材作成-一般特別セミナーの実践報告2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Journal Title

      城西大学数学科数学教育紀要

      Volume: 4 Pages: 3-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] KeTKeTCindyによる数学教材作成について-一般特別セミナーの実践報告から-2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 27 Pages: 46-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Creating Various Materials for Remote Lectures with TeX, KeTCindy and Computer Algebra Systems2021

    • Author(s)
      Setsuo Takato, Naoki Hamaguchi, Kouzi Nishiura, Satoshi Yamashita
    • Journal Title

      ACA 2021 Book of Abstracts

      Volume: 1 Pages: 115-118

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] KeTCindyを用いたオンライン授業デザインの構築2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Organizer
      日本数学教育学会第104回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ハイブリッド型授業デザインの検討2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Organizer
      日本高専学会第28回年会講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] KeTCindyによる数学教材作成-一般特別セミナーの実践報告2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Organizer
      第4回数学教育セミナー「TeXによる教材作成」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] KeTCindyによる数学教材作成について-一般特別セミナーの実践報告から-2022

    • Author(s)
      山下哲
    • Organizer
      第4回数学教育セミナー「TeXによる教材作成」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高専数学における授業設計の転換に関する検討2021

    • Author(s)
      山下哲
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 一般科目の効果的AL教育法の開発2021

    • Author(s)
      山下哲,小澤健志,加田謙一郎,原口治,武長玄次郎,小泉卓也,稗田吉成,丹羽隆裕,北野健一
    • Organizer
      日本高専学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 探求型HTML教材の教育利用とその効果について2021

    • Author(s)
      阿部孝之,山下哲
    • Organizer
      京都数理解析研究所共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Creating Various Materials for Remote Lectures with TeX, KeTCindy and Computer Algebra Systems2021

    • Author(s)
      Setsuo Takato, Naoki Hamaguchi, Kouji Nishiura, Satoshi Yamashita
    • Organizer
      Applications of Computer Algebra 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 新微分積分II 改訂版2022

    • Author(s)
      高遠節夫,山下哲,他5名
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      大日本図書
    • ISBN
      9784477034232
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新微分積分II問題集 改訂版2022

    • Author(s)
      高遠節夫,山下哲,他7名
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      大日本図書
    • ISBN
      9784477034249
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新微分積分I 改訂版2022

    • Author(s)
      高遠 節夫、山下 哲、濵口直樹、赤池祐次、阿部孝之、中川英則、松宮篤
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      大日本図書
    • ISBN
      9784477033433
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新基礎数学 改訂版2021

    • Author(s)
      高遠 節夫、前田 善文、山下 哲、赤池 祐次、岡崎 貴宣、西浦 孝治、野澤 武司、濵口 直樹
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      大日本図書
    • ISBN
      9784477033150
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 数学教員のためのHTML教材

    • URL

      https://sattch.github.io/math-lab/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi