• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a practical and continuous training environment for high school information science teachers

Research Project

Project/Area Number 20K03149
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTaisei Gakuin University

Principal Investigator

Nishino Kazunori  太成学院大学, 経営学部, 教授 (70330157)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅羽 修丈  北九州市立大学, 基盤教育センター, 教授 (50458105)
大西 淑雅  九州工業大学, 情報基盤センター, 准教授 (50213806)
尋木 信一  有明工業高等専門学校, 創造工学科, 教授 (00353342)
山口 真之介  九州工業大学, 学習教育センター, 助教 (00380733)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords情報科教育 / 教員研修 / 授業設計 / 支援システム / 授業評価
Outline of Research at the Start

高等学校の情報科教員の授業力向上を目的としたオンライン研修環境を構築する。研修対象者は、授業設計・授業評価システム及び熟達した教員から支援を受けながら、授業の設計、実施、評価を繰り返し行うことができる実践的で継続的な研修環境を実現する。熟達した教員による授業評価を経て、教材、指導案、授業動画をデーベースに蓄積することによって事例を増やし、研修環境を充実させて情報科教員の研修や教員養成で活用する。

Outline of Final Research Achievements

A training support system with a lesson design support function was developed to enable high school information science teachers to conduct practical and continuous training in an online environment. Using this training support system, teachers in training can design lessons by referring to the instructional plans and teaching materials registered in the database. They can also receive advice on lesson design from experienced teachers and improve their instructional plans and teaching materials. As a result of trial use of the lesson design support system by students in the teacher training course for information science and current information science teachers, the system received high evaluation for its ability to design lessons that take advantage of advice from others and information sharing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校情報科の内容が高度化し、情報科教員の授業力向上のための研修が求められているが、教員が学校を離れて研修を受ける機会は限られている。本研究では、情報科のように、各学校で授業を担当する教員が少なく、経験豊富な教員からの専門的な助言を受けづらい場合であっても、オンラインで情報科の授業設計を行い、学外の情報科教育に熟練した教員から助言を得ながら、継続的に研修を行うことができる研修環境を構築した。この研修環境は、高校の情報科教員に対する研修だけでなく、大学での情報科の教員養成においても活用することができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校情報科に関連する国語科の学習内容とその考察2022

    • Author(s)
      西野和典
    • Journal Title

      日本情報科教育学会

      Volume: 15 Pages: 7-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Design of Question-and-Answer Interface using Moodle DATABASE Function2022

    • Author(s)
      Shin'nosuke Yamaguchi, Hideki Kondo, Yoshimasa Ohnishi, Kazunori Nishino
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 207 Pages: 976-986

    • DOI

      10.1016/j.procs.2022.09.153

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 高校情報科教員を対象とする授業設計支援システム ‐情報科教員養成課程および現職教員による試用評価‐2024

    • Author(s)
      尋木信一,山田雅之,鈴木計哉,大西淑雅,山口真之介,浅羽修丈,西野和典
    • Organizer
      日本情報科教育学会第22回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報科教育のこれまでとこれから2024

    • Author(s)
      西野和典
    • Organizer
      日本情報科教育学会九州・中国・四国支部第21 回支部研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校情報科教員を対象とする授業設計支援システム ‐情報科教員養成課程における模擬授業での試用‐2022

    • Author(s)
      尋木信一,山田雅之,鈴木計哉,松島拓路, 大西淑雅,山口真之介,浅羽修丈,西野和典
    • Organizer
      日本情報科教育学会第20回研究会報告書,pp.7-12
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高校情報科教員を対象とする授業設計支援システムの構築2022

    • Author(s)
      西野和典, 鈴木計哉, 山口 真之介, 尋木 信一, 大西 淑雅, 浅羽 修丈
    • Organizer
      日本情報科教育学会第18回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル教材の活用に向けたオンライン復習環境の検討2022

    • Author(s)
      大西 淑雅, 山口 真之介, 西野 和典
    • Organizer
      UeLA & JADE合同フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非同期型の講義における匿名の質問場の提供2021

    • Author(s)
      山口 真之介, 近藤秀樹, 大西 淑雅, 西野和典
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] LMSコースの構成調査に基づく学習アドバイスDBの検討2021

    • Author(s)
      大西 淑雅, 山口 真之介, 西野 和典
    • Organizer
      大学e ラーニング協議会 / 日本リメディアル教育学会 合同フォーラム 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校情報科教員を対象とする実践的で継続的な研修環境の設計2020

    • Author(s)
      西野和典, 山口 真之介, 大西 淑雅, 尋木 信一, 浅羽 修丈
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Student Activities in Blended Information Literacy Lectures2020

    • Author(s)
      Shin’nosuke Yamaguchi, Hideki Kondo, Yoshimasa Ohnishi, Kazunori Nishino
    • Organizer
      9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI), LTLE2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 情報科教育法 これからの情報科教育2022

    • Author(s)
      鹿野利春, 高橋参吉, 西野和典, 鷹岡亮, 森本康彦, 稲川孝司, 大石智弘, 齋藤実, 佐藤万寿美
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407355215
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi