• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a school-based teacher education workbook to promote awareness of curriculum management

Research Project

Project/Area Number 20K03154
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Osaka City University (2020-2021)

Principal Investigator

Nozomi Shimada  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 校内研修 / ミドルリーダー / ワークブック
Outline of Research at the Start

本研究は、カリキュラム・マネジメントの意識化を促す「校内研修ワークブック」を3年間で開発することを目的とするものである。この目的を達成するために、複数の地域の小・中学校の校長、研究主任、教諭を対象としたインタビュー調査や校内研修の参与観察を実施し、校内研修を通じてカリキュラム・マネジメントの意識化を促す工夫点や要因を明らかにする。その上で、「校内研修ワークブック(試案)」を開発し、研究主任、教諭による外部評価を経て、「校内研修ワークブック」を改訂・完成させる。

Outline of Final Research Achievements

1This study has collected and analyzed good practices of school-based teacher education intended to raise awareness of curriculum management. More specifically, the role of middle leaders in planning and organizing school-based teacher education was clarified through participant observation and interviews. For example, middle leaders were trying to clarify and emphasize the curricular policy and reflect it in the ‘tool’ used in the school-based teacher education, in order to raise awareness of it. Specifically, they devised a column in the teaching plan to describe cross-curricular and cross-disciplinary unit development. Based on the above findings, a workbook was developed to conceptualize the planning and management of school-based teacher education with the intention of promoting awareness of curriculum management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義としては、第一に、カリキュラムという視点をもつ校内研修に関する先行知見と焦点化することで、その到達点と課題を明らかにしたことが挙げられる。次に、カリキュラム・マネジメントの意識化を促す校内研修の企画・運営におけるミドルリーダーの役割を観察やインタビューにもとづいて明らかにしたことを挙げることができる。こうした知見をワークブックという形式にまとめた。ワークブックは、解説を読むだけではなく、各自の学校の取り組みを構想するためのワークシートも収録されており、教師たちが活用可能なツールを開発したという点に社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] カリキュラムの視点にもとづく授業研究に関する研究動向2024

    • Author(s)
      島田希・木原俊行
    • Journal Title

      大阪公立大学教育学会『教育学論集』

      Volume: 第 2 号(通号 49 号〔12 号〕) Pages: 13-23

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校としてカリキュラム・マネジメントに取り組む2022

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 598 Pages: 25-27

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新人教員支援の展望2022

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 63(5) Pages: 570-575

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The Trial of the Online-Consultation for the School-based Action Researches2021

    • Author(s)
      木原俊行, 長谷川元洋, 山本朋弘, 中橋雄, 今野貴之, 関戸康友
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S45056

    • NAID

      130008151095

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 組織力の向上と人材育成を推進する学校経営 -経営参画意識の高揚と指導力の向上を目指して2020

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      小学校時報

      Volume: 70(8) Pages: 4-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントの意識化を促す校内研修の方策とその特徴-ミドルリーダーによるアプローチは教師のエージェンシーをいかに高めるか-2023

    • Author(s)
      島田希・木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第 34 回大阪教育大学大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 島田希、木原俊行2022

    • Author(s)
      カリキュラムの視点にもとづく授業研究に関する学術的動向
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第 33 回名古屋大学 web 大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究の研究動向に関する考察-1990年から2021年に学術雑誌に掲載された論文のレビューから-2022

    • Author(s)
      木原俊行、島田希
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教師教育改革の動向と教師の自律性2022

    • Author(s)
      子安潤、石井英真、鹿毛雅治、奥村好美、田端健人、木原俊行ほか
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810027686
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 生活科/総合的な学習の時間の理論と実践2021

    • Author(s)
      木原俊行、馬野範雄、島田希ほか
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550917
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教師のレジリエンスを高めるフレームワーク2020

    • Author(s)
      深見俊崇・島田希・木原俊行・廣瀬真琴
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831195
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi