• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Non-AI non-NS Japanese of the English teacher in Japan: developing Japanese can-do statements in English classroom

Research Project

Project/Area Number 20K03156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionDaito Bunka University (2022-2023)
International University of Health and Welfare (2020-2021)

Principal Investigator

表 昭浩  大東文化大学, 社会学部, 教授 (70817238)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日本人英語教師 / 教授発話 / 混和 / 非AI的・非NS的 / 英語教師 / 教授発話行動 / 教師自己効力感 / AI的・NS的発話 / 英語教師熟達モデル / 日本語CanDo / 非AI的支援 / 自己効力感 / 発話行動 / 英語教師の日本語 / 「日本語CanDoリスト」 / 非AI的・非NS的支援
Outline of Research at the Start

本研究は,人工知能(AI)や英語母語話者(NS)に出来ない(非AI的・非NS的な)英語教師の日本語支援に注目して「日本語CanDoリスト」を開発する.教師の日本語過大使用は英語力向上に逆効果となることがある.また,訳読や文法説明などの日本語支援がAIの機械翻訳で代替され,英語だけで授業を行うNS教師が増えると,今後,日本人教師の母語支援の意義見直しが新たな課題となる.しかし熟練教師が教授時の日本語を評価・縮減させていく過程の研究は未だ少なく,日本語縮減のための評価基準となる「日本語CanDoリスト」開発により英語力向上という目標達成のための教師の日本語使用の洗練に寄与することが可能となる.

Outline of Annual Research Achievements

2022年度の研究デザインと計画に基づいて2023年度の研究を実施した。具体的には、5校の中学校と高校から合計6名の教師のデータ回収と分析を行った。一部の学校で当初の計画通りには進められなかったが、年度末までには全体のデータが出揃い総合的に分析することができた。これにより若干の計画の遅れが生じたものの、2024年度に2023年度に得られた結果を発表することで一定の成果を得て研究全体を終了させることが可能である。
分析は、6人の日本人英語教師の教授発話(Instructional Speech, IS)データからAI(人工知能)やNS(英語母語話者)にできない機能を操作的に定義し「AI・非AI」また「NS・非NS」という別々のカテゴリ分けにより2×2の4象限へ区分けしてその特徴を探った。その結果、日本人英語教師のバイリンガル行動(職業的バイリンガリズム)にはAI的発話(文法説明や和訳)や、AIやNS教師にはできない日本語と英語の混ざり合った発話(混和)が多く、混和を減らして非AI的な英語の増加をめざすことで、単なる和訳や英語の説明ではなく、意味内容がより豊かでより創造的な授業ができる可能性が示された。これにより、本研究の主題である「非AI的・非NS的な」英語科教師の日本語使用については、混和の効果的な在り方を探求的に明らかにすることが重要であることが明らかとなった。
本研究により、日本語を母語として学習者と共有する日本人英語教師の利点を活かしつつ、授業をこれまで以上に創造的に展開するためにAIをより積極的に活用しつつ混和を減らすことで、日本語行使を減らし英語行使を増やすためのいくつかの提言が可能である。この成果は、2023年度に既に発表した一般向けの著書とともに2024年度には刊行論文にまとめる予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、5つの中学校及び高等学校の英語教師6名のデータを回収して探索的な分析を展開した。年度末までには最終的なまとめと調査報告を行った。コロナ禍の影響により当初の計画通りでのデザインで研究を行うことは叶わなかったが、事例研究へとデザイン変更することで新たな側面から探求内容を掘り下げことができたため、2024年度には一定程度の研究のまとめとすることが可能な状況である。

Strategy for Future Research Activity

2024年の最終年度は、生成AIの学校教育への利用を推進する立場からこれまでの研究で得られた教育的示唆をまとめる予定にしている。
日本人英語教師の教授発話(IS)行動における「非AI・非NS的」な特徴として明らかになった混和やAI的な発話行動は比較的多くの日本語発話を含んでいる。これらのIS行動をより創造的で豊かな行動へと変えることで教師にも生徒にもより効果的な授業展開へとつなげていくことができる。
2024年度は、本研究で得られた教育的示唆を関連学会にて発表し、混和やAI的な発話を日本人教師に独自な非AI的・非NS的で豊かな英語行使へとつなげていくための、AI新時代に適合した教師のIS行動について整理し最終的な研究報告をする予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 大東文化大学社会学部における英語必修プログラムはどのように変わったのか?:2023年度の刷新と課題2024

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Journal Title

      社会学研究所紀要

      Volume: 5号 Pages: 93-109

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Non-AI, Non-NS Japanese of the English Teacher in Japan: Exploring Instructional Speech in the English Classroom2023

    • Author(s)
      Aki Omote
    • Journal Title

      Asia TEFL Conference 2023 at Korea Abstract Booklet

      Volume: 1巻 Pages: 399-399

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] AI時代の日本人英語教師に求められる日本語:中高の教師が翻訳・生成AIに対抗するにはどうしたらいいのか2023

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Journal Title

      日本教育工学会第43回講演論文集

      Volume: 1巻 Pages: 243-244

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How Might Specific Language Impairment (SLI) and Sensorineural Hearing Loss (SNH) Shape Children’s Learning to Read and Spell?2023

    • Author(s)
      Aki Omote
    • Journal Title

      大東文化大学紀要 第61号

      Volume: 1巻 Pages: 23-34

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relationship Between Japanese Speaker English Teacher's Instructional Speech and Teacher Self-efficacy2022

    • Author(s)
      表 昭浩・川上綾子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 79-90

    • DOI

      10.15077/jjet.45082

    • NAID

      130008116572

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語授業の教授言語:過去30年の日本語使用と英語使用の傾向2022

    • Author(s)
      表 昭浩・川上綾子
    • Journal Title

      英語学論説資料 第54号

      Volume: 6巻 Pages: 249-254

    • NAID

      40022508953

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Instructional Speech in the English Classroom : A Trend Between Two-Language Use Over the Past Three Decades2021

    • Author(s)
      表 昭浩・川上綾子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 121-129

    • DOI

      10.24727/00028949

    • NAID

      120006979828

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28964

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teacher Self-Efficacy and Instructional Speech: How Teachers Behave Efficaciously in the EFL Classroom2020

    • Author(s)
      Akihiro Omote
    • Journal Title

      The 8th Japan-China Teacher Education Conference, Conference Proceedings

      Volume: 8 Pages: 103-116

    • NAID

      40021369645

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Non-AI, Non-NS Japanese of the English Teacher in Japan: Exploring Instructional Speech in the English Classroom2023

    • Author(s)
      Aki Omote
    • Organizer
      2023 AsiaTEFL 国際大会(太田,韓国)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instructional Speech and Teacher Self-efficacy: The Emergence of Instructional Satisfaction Trough Vicarious Experiences from A's Two Classes in 2010 and 20202022

    • Author(s)
      Aki Omote
    • Organizer
      Asia TEFL Conference 2022 at Indonesia
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師Aの2010年と2019年の2つの授業比較による 教授発話と教師自己効力感の関係2022

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Organizer
      日本教師学学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A. Instructional Speech and Teacher Self-efficacy: A cross-section and longitudinal comparisons2021

    • Author(s)
      Akihiro Omote
    • Organizer
      HKCPD Hub 国際大会 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師の自己効力感:教師経験年数と日本語使用の関係から2020

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Organizer
      日本教育工学会第37回学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Speech and Teacher Self-efficacy: A cross-section comparison by teaching experience2020

    • Author(s)
      Akihiro Omote
    • Organizer
      2020 AsiaTEFL 国際大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 英語教師が知っておきたい授業力アップのための話し方:AI時代のセルフ・エフィカシー2024

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      幻冬舎
    • ISBN
      9784272412334
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 英語教育2021

    • Author(s)
      表 昭浩
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi