• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on learning design that links individual and cooperative learning

Research Project

Project/Area Number 20K03160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Terao Atsushi  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (40374714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 一成  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (20406812)
宮治 裕  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (30255236)
飯島 泰裕  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (50262548)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学習環境デザイン / デザイン原理 / 個別最適な学び / 協働的な学び / 主体的・対話的で深い学び / 個別学習 / 協調学習 / オンライン授業 / AI / ChatGPT / メタバース / レポートライティング / 深い学習 / 学習管理システム
Outline of Research at the Start

近年の教育実践と研究には、個別学習と協調学習という、一見したところ対立する2つの流れがある。これらの統合は重要な研究課題である。本研究の基本的な「問い」は、個別学習と協調学習を連携する学習環境デザインはどうあるべきか、というものである。
本研究の目的は、個別学習と協調学習を連携させて、深い学習をもたらす学習環境のデザイン原理を明らかにすることである。本研究の学術的独自性として、(1) 個別学習と協調学習という一見対立する2つの学習の連携を目指していること、(2) 学習環境のデザイン原理を明らかにしようとしていること、(3) 教育実践と研究とが結びついていること、の3点が挙げられる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the design principles of a learning environment that links individual and cooperative learning to facilitate learning in depth. The basic design was to use the classroom for cooperative learning (e.g., discussion), with individual learning taking place before and/or after the class. Several design principles were obtained from these practices.
In programming, it turned out that students can go through the textbook by themselves with web-based supplement materials, without lectures by a teacher. Linkage with cooperative learning remains to be studied.
As cooperative learning with AI, we attempted to deepen thinking through philosophical dialogue with ChatGPT. Although the dialogues did not always go well, some of them were considered to have promoted thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「個別最適な学び」と「協働的な学び」をどのように結びつけるかは、学校教育だけでなく、高等教育でも重要なテーマである。本研究が提案する、個別学習と協調学習を連携させて深い学習をもたらす学習環境のデザイン原理は、授業をデザインする指針とできる。
コロナ禍でオンライン授業が行われるようになり、オンラインでの個別学習および協調学習についての研究が必要とされた。本研究では、教科書を補足するウェブ教材を提供することで、教師による講義がなくても学習が進められることを示した。
生成AIとの協調学習は今後重要な研究テーマとなるだろう。本研究では、生成AIとの哲学的対話によって思考を深められる可能性を示した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 複数のプログラミング言語で記述可能なピクトグラムコンテンツ作成環境の提案と実装2021

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌TCE

      Volume: Vol.7, No.3 Pages: 1-11

    • NAID

      170000185667

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非理工系学生向け機械学習/データマイニング教材開発2021

    • Author(s)
      稲積宏誠・宮治裕
    • Journal Title

      青山インフォメーション・サイエンス

      Volume: 48 Pages: 4-9

    • NAID

      40022545521

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育でのAI活用2024

    • Author(s)
      寺尾 敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第21回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] プログラミング教育におけるAIチューターの開発2024

    • Author(s)
      田中 善貴・宮治 裕
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 動画像解析によるプレゼンテーションにおける自己修正支援システム2024

    • Author(s)
      浦 俊貴,宮治 裕
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 訪日観光客を対象とした風水害注意情報提供システム2024

    • Author(s)
      黒川 皇輝,宮治 裕
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 人型ピクトグラムに着目した教育向けネットワークシュミレータ「Pictocol Simulator」の試作2024

    • Author(s)
      前田 祐杜
    • Organizer
      第16回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム DEIM2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PICTO (Pseudocode for Informatics of the Common Test Optimizer) の試作2024

    • Author(s)
      伊藤 一成
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第21回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ピクタグラミング -ピクトグラムの作成を通じたマークアップ言語学習アプリケーションの開発とその評価-2024

    • Author(s)
      木下 倭,高橋 伶奈,伊藤 一成
    • Organizer
      第16回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム DEIM2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ピクトグラミーティング―ピクトグラムコンテンツの共有及び相互評価システムの実装―2024

    • Author(s)
      松村 貫司,石井 幹大,伊藤 一成
    • Organizer
      第16回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム DEIM2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ChatGPTとの哲学的対話は可能か?2023

    • Author(s)
      寺尾 敦
    • Organizer
      第19回情報教育合同研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調学習と個別学習の統合2022

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第32回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 縦書き・横書きに対する学生のイメージのテキスト分析2022

    • Author(s)
      Liu ZongHao・寺尾敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第19回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Block-based Programming Learning Environment through Pictogram Content Creation2022

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2022)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学生によるオンライン授業形態の選択と学習活動2021

    • Author(s)
      寺尾敦・佐藤柚弥
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第18回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教えないプログラミング―C言語の学習を支援するウェブサイトの構築―2020

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会(CIEC)2020 PC CONFERENCE
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用2022

    • Author(s)
      武田明典・村瀬公胤(編著)寺尾敦(分担執筆)ほか
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306761
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] GIGAスクール構想で進化する学校、取り残される学校2021

    • Author(s)
      平井聡一郎(編著)寺尾敦(分担執筆)ほか
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605419
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 寺尾敦のウェブサイト

    • URL

      http://terao.akiba.coocan.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] 寺尾敦のウェブサイト

    • URL

      https://www.cc.aoyama.ac.jp/~t41338/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京大学文学部「電算機応用(2)」

    • URL

      https://lecture.ecc.u-tokyo.ac.jp/lterao/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 寺尾敦のウェブサイト

    • URL

      http://www.cc.aoyama.ac.jp/~t41338/index.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] 東京大学文学部「電算機応用 (2)」

    • URL

      https://lecture.ecc.u-tokyo.ac.jp/~lterao/index.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi