• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Concept Formation Process of Peer Instruction Using AI and Development of Website

Research Project

Project/Area Number 20K03162
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

KUDO Tomoshige  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (90759515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 晃  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (60387355)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsピア・インストラクション / 概念問題 / 機械学習 / 誤概念 / 数学 / データ分析 / Webサイト / AI / ウェブサイト / Concept Test / 物理 / ニューラルネットワーク / 概念形成 / インタラクティブVBA教材 / Webページ開発 / インタラクティブ教材 / Excel VBA
Outline of Research at the Start

概念問題(Concept Test)を学生に出題し、学生が回答した理由のテキストデータをAI(Artificial Intelligence)により分析する。自然言語処理などにより、知識・概念の関連性を見出すことで、間違えやすい概念を総合的にまとめ、そのような概念を誤答に入れた質の高い数学の概念問題を開発する。また、実験の測定データから概念形成するようなインタラクティブ教材も開発する。将来、技術者を目指す高校生や大学生が概念形成するようなウェブサイトを開発し、社会貢献する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a website with more than 170 concept tests in Mathematics I, Mathematics II, Mathematics III, Linear Algebra, Probability and Statistics, and Calculus. We developed a new website that allows high school teachers to easily conduct classes introducing Peer Instruction, one of the interactive teaching methods. We also developed a new web system that allows high school and university students to answer concept tests and formulate concepts through self-study. In addition, we developed an interactive VBA (Visual Basic for Applications) teaching material that enables students to gain essential understanding from data and formulate concepts, and made it available on the Web.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学入学共通テストでは、本質的な概念理解やデータ分析能力を問う問題が多く出題されている。高校の授業でも概念形成する相互作用型授業に質的転換することが重要な課題となっている。本研究では、高校の教室でも、ピア・インストラクション型授業を容易に実施できるWeb環境を整えるとともに、将来、技術者を目指す高校生や大学生が、データ分析能力を養い、概念形成することを可能にしたWeb環境を整え、技術者教育・工学教育に貢献した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] データ分析と概念形成のためのインタラクティブ教材の開発2023

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 31 Pages: 126-135

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 概念形成過程の分析による数学の概念形成を実現するウェブサイトの開発2023

    • Author(s)
      工藤 知草、中村 晃
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 71-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ニューラルネットワークによるConcept Testの誤概念の抽出2022

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Organizer
      2022年度工学教育研究講演会講演論文集, pp.364 - 365
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 等速円運動の概念理解を目指したインタラクティブVBA教材の開発2022

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Organizer
      第69回応用物理学会春季学術講演会 講演予稿集 vol. 1, p. 139.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] データから読み解く作用・反作用の法則 - 概念形成するインタラクティブVBA教材の開発 -2021

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Organizer
      2021年度工学教育研究講演会 講演論文集, pp.90 - 91.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マシンラーニングによる物理学の概念形成の分析2021

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Organizer
      第68回応用物理学会春季学術講演会 講演予稿集, vol. 1, p. 105
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] データから概念形成するインタラクティブVBA教材の開発2021

    • Author(s)
      工藤 知草
    • Organizer
      第68回応用物理学会春季学術講演会 講演予稿集, vol. 1, p. 106
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Text-To-Speech を活用した遠隔教育に適したモジュール学習教材の開発2020

    • Author(s)
      工藤 知草,中村 晃
    • Organizer
      2020年度工学教育研究講演会講演論文集, pp.258 - 259
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://w3e.kanazawa-it.ac.jp/math/concept_test/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Concept Test

    • URL

      https://w3e.kanazawa-it.ac.jp/math/concept_test/index.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi