• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Training Program for Software Engineers based on Software Process

Research Project

Project/Area Number 20K03180
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

KATAMINE Keiichi  九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 准教授 (00264135)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords技術者教育 / ソフトウェアプロセス / PSP
Outline of Research at the Start

本研究では、ソフトウェア技術者が修得すべき知識とスキルを効率的に学ぶための教育プログラムを提案する。ソフトウェア技術者は、自らの能力を定量的に計測し、継続的に自己改善できることが重要であり、そのためにはソフトウェアプロセスの技術が有効である。また、産業界では、短い研修期間に多様な開発スタイルやプロジェクト管理などにも対応できる必要がある。そこで、これらの知識やスキルを修得するための教育プログラムを構築する。また、大学教育や産業界の研修等に適用できるように、実施期間や講義内容、演習課題などをフレキシブルに切り替えられるような方法を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This research proposes an educational program for software engineers to quantitatively measure their own abilities and efficiently learn skills that can be continuously improved. The program is designed to acquire knowledge and skills with a focus on software processes and is available for both industry and universities. In addition, compared to the conventional PSP for Engineers course, the program has refined and modernized content and reduced the load on students and instructors, but the evaluation results based on process data were almost the same quality. In graduate school education, progress delays have decreased, and completion rates have improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、ソフトウェアプロセスに基づく品質を重視した教育プログラムを提案している。これにより、ソフトウェア技術者が、定量的なデータに基づく客観的な分析と評価が可能となる。近年、SoRと呼ばれる基幹型のシステムよりもSoEと呼ばれるユーザと企業をつなぐためのシステム需要が大きくなっている。SoEの開発では、アジャイル手法による開発が増えており、ソフトウェア技術者自身の能力が求められている。今回提案した教育プログラムは、この問題に対応しており、今後の展開が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Study on Effective Project-based Learning Program Based on Software Process Education2021

    • Author(s)
      Keiichi Katamine, Masanobu Umeda
    • Journal Title

      Proceedings of the 14th International Conference on Project Management and the 37th National Conference

      Volume: - Pages: 57-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ソフトウェアプロセス教育のプログラムと実施方法の改善に関する一考察2023

    • Author(s)
      片峯恵一, 梅田政信
    • Organizer
      プロジェクトマネジメント学会2023年度春季研究発表大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi