• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Validation of Training Programs for Social and Emotional Skills

Research Project

Project/Area Number 20K03185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KOGO Chiharu  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00186610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉浦 真由美  北海道大学, 大学院教育推進機構, 准教授 (10829899)
冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords社会情動的スキル / 非認知的スキル / 基本的心理欲求 / インストラクショナルデザイン / ワークショップ / コース設計 / 非認知スキル / 生涯学習 / 成人教育学
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、成人を対象とした社会情動的スキルを含む態度技能のトレーニングプログラムを開発するための理論的枠組みを提案し、そのトレーニングプログラムをいくつかの領域で開発し、具体的な対象とフィールドにおいて実践し、その効果を検証しようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

The aim of the study was to build on previous findings on social-emotional skills, to model their overall structure and to design and develop a coherent program based on it. Furthermore, the program was improved through practice and its effectiveness was tested. Based on the review of social-emotional skills, we discussed how best to train them, particularly in adults. Furthermore, a workshop was designed to train social-emotional skills and an online course was organized at the Waseda University Extension Centre. This helped to lay the groundwork for a program on social-emotional skills for adults.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

非認知的スキルあるいは社会情動的スキルは、生涯にわたって社会生活を営む上での土台となるスキルとして位置づけられた。社会情動的スキルは遅くとも小学生の頃にその基盤ができると考えられている。その一方で、そうしたスキルが乏しい成人は対人関係や情動のコントロールにおいて問題が発生しやすい。したがって義務教育段階にとどまらず、成人においても、また生涯学習としても社会情動的スキルのトレーニングがなされる必要がある。本研究は成人を対象として社会情動スキルをトレーニングするためのプログラムを開発することを目的としている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 基本的心理欲求とアドラー心理学に基づく感情制御のコース設計2022

    • Author(s)
      向後千春
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 2 Pages: 44-51

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.2_44

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-06-27
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教える前提としての基本的心理欲求と学ぶ基盤としての社会情動スキル:その統合とコース開発2022

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動スキルのトレーニングをどう設計するか2020

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動スキルオンラインワークショップの設計2020

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi