• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Educational Program for Improving Creativity --- Applying Mediation Methods ----

Research Project

Project/Area Number 20K03191
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

KUBOTA Mayumi  関西大学, 総合情報学部, 教授 (20268329)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsメディエーション / コミュニケーション / アフォーダンス / 聴く力 / 教育 / コンフリクト / e-mediation
Outline of Research at the Start

在留外国人の増加に伴い、日本語を母語としない人々との日本語によるコミュニケーションが身近になり、職場や生活領域において様々なコンフリクトが予想される。
そこで、本研究では、裁判によらず、当事者同士で協調的かつ創造的に問題解決を行うメディエーション技法の教育的意義を明確にし、学校教育や市民教育で取り上げやすいよう従来の高文脈型コミュ二ケーションさらに今後予想される低文脈型コミュニケーション・スタイルに即したメディエーション技法の教育プログラムの開発、および教材作成を目的とする。特に日本語特有の「相槌」等をも考慮してメディエーション技法の実態調査をしたうえで創発的な対話促進という観点から研究する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the educational significance of mediation techniques, which involve cooperative and creative problem-solving among parties, and to develop educational programs and materials that can be easily taken up in school education and civic education. Six video materials were created as a teaching material: three videos of five characters acting out a failed discussion, a successful discussion, and a mediation. Another three videos with chapters were created. The educational significance of the mediation technique was analyzed by conducting two sets of online mediations with three role-players. As a result, the affordance of zoom and devices for the mediator and two participants were found to be two layers. Especially, it was found that auditory sensory was afforded more than visual sensory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで初等教育、中等教育でのメディエーションは、「いじめ防止」の観点からの導入であった。しかし、メディエーションを通して問題解決するプロセスは、当事者双方の創造性育成につながると思われる。そこで、本研究では、メディエーションの動画教材を作成した。この教材を通して広くメディエーション技法だけでなく有意義な話し合いの姿勢を育成することは、社会的意義があると考える。また、学術的な意義としては、オンラインメディエーションの研究で、視覚よりも聴覚のアフォーダンスが大きいことが明らかとなった点である。これによりICTを活用したメディエーション教育の方向性が示せた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] The Utilization of Online Mediation in Japan From the Perspective of Affordance2023

    • Author(s)
      Mayumi Kubota & Yuka Suzuki
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 16(2) Pages: 67-76

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Stumbling Blocks of Zoom Operation and the Role of Workshop2021

    • Author(s)
      久保田真弓 鈴木有香
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 45-57

    • DOI

      10.24458/jaems.28.1_45

    • NAID

      130008112410

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Zoom 操作の躓き要因とワークショップの意義2021

    • Author(s)
      久保田真弓 鈴木有香
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 28 (1)

    • NAID

      130008112410

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] “Lesson Design for Online Mediation for University Students”2022

    • Author(s)
      Mayumi Kubota & Yuka Suzuki
    • Organizer
      International Conference for Media in Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クラスメート間のコンフリフトと解決過程における『関係規定的存在』としての児童の行為の様相2022

    • Author(s)
      海道朋美、久保田真弓
    • Organizer
      多文化関係学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Utilization of Online Mediation in Japan From the Perspective of Affordance2021

    • Author(s)
      Kubota, Mayumi ・ Suzuki, Yuka
    • Organizer
      19th International Conference for Media in Education 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Features of Online Transformative Negotiation-From the perspective of Mediation2020

    • Author(s)
      Kubota, Mayumi ・ Suzuki, Yuka
    • Organizer
      ICoME(International Conference for Media in Education)2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン操作での躓きーデザイン原論からの分析―2020

    • Author(s)
      久保田真弓・鈴木有香
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi