Development of a Support System for Analysis of Reflection in Active Learning
Project/Area Number |
20K03204
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
Oshima Takayuki 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60824224)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大前 佑斗 日本大学, 生産工学部, 講師 (00781874)
八代 一浩 山梨県立大学, 国際政策学部, 教授 (30312177)
高橋 弘毅 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (40419693)
水落 芳明 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 副学長 (40510053)
榊原 範久 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50824231)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | アクティブ・ラーニング / 振り返り / CSCL / 教師教育 / 自己調整学習 / 多忙化解消 / 授業デザイン / 形成的評価 / メタ認知 / 分析システム |
Outline of Research at the Start |
これまで申請者らはCSCL(Computer Supported Collaborative Learning)システムedutabを開発し、学習者の学び合いへの支援の有効性を明らかにするとともに、学習活動中における教師を支援するフィードバックシステムを開発してきた。本研究課題では、申請者らのこれまでの研究を基に、アクティブ・ラーニングにおける学習者の振り返り記述を分析、評価し、その結果を教師や学習者にフィードバックするCSCLシステムの構築を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed Ref-tab, a reflection system to support active learning, and obtained the following benefits.(1)Ref-tab is an easy-to-use system that can be used on a daily basis with little burden on the teacher, and it is effective in supporting the teacher's understanding of the learner and reflection.(2)Ref-tab data sharing supported learners' self-regulated learning and class-wide regulated learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究構想当初では,edutabへの実装を想定していたが,GIGAスクール構想により各学校のネットワークシステムが充実したため本研究では既存のネットワークシステムの活用をした。それにより本研究で開発したRef-tabは各学校での実装がすぐに可能となるものとなり,今後活用していく見込みがある。また本研究で得られた知見は,自己調整する学びが求められる昨今の授業づくりに活用可能なものであり,学習者評価の効率化による教師の多忙化解消への寄与と教師の学びを同時に実現する可能性のあるシステムである。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)