• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development for STEAM Education to Promote Innovation Skills using UX Design

Research Project

Project/Area Number 20K03211
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

NAKAHARA Hisashi  大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 市原 靖士  大分大学, 教育学部, 教授 (20572837)
上之園 哲也  弘前大学, 教育学部, 教授 (20735120)
勝本 敦洋  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30780621)
森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
藤井 弘也  大分大学, 教育学部, 教授 (70218981)
竹中 真希子  大分大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70381019)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsSTEAM教育 / UXデザイン
Outline of Research at the Start

本研究は,UXデザインを中心としたイノベーション力育成を目指すSTEAM教育の実施に向けて,小・中学校における学習を体系化した教材の開発及びカリキュラムの枠組みの提案と研究協力校における試行的実践を用いた検証を行う。具体的には,ユーザー体験や他者意識を重点的に構想・設計活動等に位置付けたイノベーション力育成を目指すSTEAM教育用教材を開発し,その学習を通して子どもが身につけうる資質・能力を包括的に把握し,教科・領域における学習を横断的に体系化したカリキュラムの枠組みを提案する。また,教材の開発及び実践を行い,小・中学生の発達段階等の学習適時性に応じたカリキュラムのあり方を検証するものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a curriculum and teaching materials for STEAM education that cultivates innovation capabilities centered on UX design thinking. In response to this objective, (1) Trial practice of conceptual learning using UX design, (2) Understanding user awareness and innovative viewpoints in the scene of product improvement, (3) Experiential learning and hands-on exercises positioned from a STEAM education perspective, etc. were conducted. Then, UX design thinking in implementing STEAM education in school education was mentioned.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,近年,学校教育において推進されているSTEAM教育の実現に向けて,STEAM教育の中にUXデザインを位置付け,その学習効果を現代社会的視点や科学技術イノベーションの観点から検討した。具体的には,課題解決型学習におけるUXデザイン思考の表出に着目し,学習者の認知的実態を把握するための調査研究及び試行的実践を行った。その結果,UXデザイン思考を位置づけたSTEAM教育の実施に当たっては,連続性を持った学習題材の中を遂行していく中で実社会との関連性を明確に示すことが重要であることや,発達段階を考慮した上で,十分な指導力を持った教員が適切な支援・指導を行うことの重要性が指摘された。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development and Trial Practice of Statistical Analysis Teaching Materials Considering Information II2023

    • Author(s)
      伊藤 大貴、池 恩燮、中原 久志
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 41-44

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_41

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Survey on the use of ICT Devices and Video Teaching Materials in Elementary School2023

    • Author(s)
      島田 直季、中原 久志
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 5 Pages: 45-48

    • DOI

      10.14935/jsser.37.5_45

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-02-23
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison of Sweetpotato Yield and Sugar Content by Different Cultivation Conditions2022

    • Author(s)
      中原 久志、島田 直季
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.51073/17051

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012604

    • Year and Date
      2022-09-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 技術科の材料加工学習における自己効力感の実態把握2022

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 215-223

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of Teacher Training on Elementary School Programming Education Focusing on Technological Innovation Experience2021

    • Author(s)
      黒田 昌克、森山 潤
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 81-84

    • DOI

      10.15077/jjet.S44044

    • NAID

      130007995814

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園から高校までを一貫した技術リテラシー教育における技術概念の内容知と方法知の基準2021

    • Author(s)
      山崎貞登・市原靖士・中原久志・渡津光司・森山潤
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 226-234

    • NAID

      120007143519

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effect of Practice on Liberal Arts Education considering STEAM Education2020

    • Author(s)
      中原 久志
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 551-554

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_551

    • NAID

      130007945556

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語のテキスト型プログラミング言語による小学校プログラミング学習の検討2020

    • Author(s)
      菅原達也・上之園哲也
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会東北支部研究論文集

      Volume: 13 Pages: 7-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 初学者のプログラミングにおける変数操作に関する情報処理手順を構想する思考 過程の分析2020

    • Author(s)
      森山潤・前田康則・福井昌則・小倉光明・中尾尊洋・近澤優子・山下義史・黒田昌克
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 33 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情報Ⅱを見据えた統計分析教材の開発と試行的実践2023

    • Author(s)
      伊藤大貴・中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第5回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるICT機器及び動画教材の利用状況に関する実態把握2023

    • Author(s)
      島田直季・中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第5回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] AN EXPLORATORY SURVEY OF STUDENTS’ EMOTIONAL SITUATIONS IN MANUFACTURING ACTIVITIES2022

    • Author(s)
      Hisashi NAKAHARA,Keita SERA,Tetsuya UENOSONO,Atsuhiro KATSUMOTO,Jun MORIYAMA
    • Organizer
      11th DATTArc-ICTE-TENZ-ITEEA 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 材料加工学習の製作品改良場面におけるユーザー認識の実態把握2022

    • Author(s)
      中原久志・上之園哲也・勝本敦洋・世良啓太・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科材料加工学習における生徒の自己効力感の構造的把握2021

    • Author(s)
      中原久志・大津春輝・市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] UX デザインを用いた構想学習の試行的実践2020

    • Author(s)
      中原久志・菅遥加・大津春輝
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会2020年度研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STEAM教育の視点を位置づけた教養教育科目における実地演習の効果2020

    • Author(s)
      中原久志
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi