Curriculum Development for STEAM Education to Promote Innovation Skills using UX Design
Project/Area Number |
20K03211
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Oita University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
市原 靖士 大分大学, 教育学部, 教授 (20572837)
上之園 哲也 弘前大学, 教育学部, 教授 (20735120)
勝本 敦洋 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30780621)
森山 潤 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
藤井 弘也 大分大学, 教育学部, 教授 (70218981)
竹中 真希子 大分大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70381019)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | STEAM教育 / UXデザイン |
Outline of Research at the Start |
本研究は,UXデザインを中心としたイノベーション力育成を目指すSTEAM教育の実施に向けて,小・中学校における学習を体系化した教材の開発及びカリキュラムの枠組みの提案と研究協力校における試行的実践を用いた検証を行う。具体的には,ユーザー体験や他者意識を重点的に構想・設計活動等に位置付けたイノベーション力育成を目指すSTEAM教育用教材を開発し,その学習を通して子どもが身につけうる資質・能力を包括的に把握し,教科・領域における学習を横断的に体系化したカリキュラムの枠組みを提案する。また,教材の開発及び実践を行い,小・中学生の発達段階等の学習適時性に応じたカリキュラムのあり方を検証するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a curriculum and teaching materials for STEAM education that cultivates innovation capabilities centered on UX design thinking. In response to this objective, (1) Trial practice of conceptual learning using UX design, (2) Understanding user awareness and innovative viewpoints in the scene of product improvement, (3) Experiential learning and hands-on exercises positioned from a STEAM education perspective, etc. were conducted. Then, UX design thinking in implementing STEAM education in school education was mentioned.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,近年,学校教育において推進されているSTEAM教育の実現に向けて,STEAM教育の中にUXデザインを位置付け,その学習効果を現代社会的視点や科学技術イノベーションの観点から検討した。具体的には,課題解決型学習におけるUXデザイン思考の表出に着目し,学習者の認知的実態を把握するための調査研究及び試行的実践を行った。その結果,UXデザイン思考を位置づけたSTEAM教育の実施に当たっては,連続性を持った学習題材の中を遂行していく中で実社会との関連性を明確に示すことが重要であることや,発達段階を考慮した上で,十分な指導力を持った教員が適切な支援・指導を行うことの重要性が指摘された。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)