• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a health information literacy education program focusing on making judgments and choices based on scientific evidence.

Research Project

Project/Area Number 20K03215
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

MORI Yoshie  金沢大学, 学校教育系, 教授 (60852431)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古田 真司  椙山女学園大学, 生活科学部, 教授 (90211531)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords健康情報リテラシー / 科学的根拠 / 健康教育 / 判断 / 選択 / 信念バイアス / 疑似科学 / 学習用ワークブック / 判断と選択 / 批判的思考 / 保健教育 / コロナ禍での健康情報 / ICT教育 / タブレット / コロナ禍での学習 / 判断・選択
Outline of Research at the Start

本研究では、中、高等学校において、真偽不明の健康情報を批判的に吟味し、科学的根拠に基づいて判断、適切な情報を選択する健康情報リテラシーを育成するための実効性の高い教育プログラムを開発する。
現代社会では真偽不明の健康情報が溢れているにも関わらず、その信頼性の見極める健康情報リテラシー教育に関する研究は、ほとんど見当たらない。情報の収集と活用を中心とした一般的な情報リテラシー教育と異なり、健康情報を批判的に吟味し、判断するためには科学的根拠を基づく判断と選択に着目をした健康情報リテラシー教育プログラムが必要である。本研究は保健教育と科学教育を融合した生涯教育としても成果を相乗的に生み出せる。

Outline of Final Research Achievements

"The aim of this study was to develop an effective educational program to cultivate health information literacy in junior high school and high school settings, where students can critically evaluate the abundance of uncertain health information in today's society based on scientific evidence, and choose appropriate information. As a result of the research, an educational material was developed that allows students to experience and learn the process of 'evaluating -> judging -> selecting health information based on scientific evidence'. To enhance feasibility in schools, a learning workbook that visualizes the learning process was developed, along with a classroom model that utilizes the workbook. These educational materials were put into practice, and the effectiveness was verified."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

誤った健康情報による心身の健康への悪影響が心配される情報化社会に生きる中学生・高校生にとり、溢れる膨大な健康情報から有用な情報を判断、選択する力の育成が重要である。本研究で開発した「科学的な判断基準をもとに情報を判断、選択させる健康情報リテラシー教育」は、様々な健康課題が山積する学校教育において、授業時間を有効に利用し、山積する健康課題への対応の汎用性が高く、大きな利点がある。
また、健康情報の判断に関わる信念バイアスを考慮した本研究の科学的根拠に基づく健康情報リテラシー教育プログラムは、正しいと判断されやすい健康関連の疑似科学にも有効であり、今後の健康教育で活用することが可能である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Yoshie Mori, Shinji Fujita, The Need for and Challenges in Health Information Literacy Education in the Information Society2024

    • Author(s)
      Yoshie Mori, Shinji Fujita
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education

      Volume: 16 Pages: 63-74

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 健康情報リテラシー育成の保健教育モデルの検討2020

    • Author(s)
      森 慶惠、古田 真司
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Practice in School Nursing and Health Education

      Volume: 3 Issue: 1 Pages: 37-51

    • DOI

      10.34525/yjissen.3.1_37

    • NAID

      130007881966

    • ISSN
      2433-6076, 2435-7537
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校におけるICT活用と養護教諭への期待2023

    • Author(s)
      森 慶惠、長尾幸彦
    • Organizer
      日本養護実践学会第6回学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ウイズ/ポストコロナ時代の子どもたちのこころとからだ2022

    • Author(s)
      森 慶惠
    • Organizer
      石川県精神保健福祉協会 教育と精神保健専門委員会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 健康情報の判断と選択に着目した健康情報リテラシー教育の検討 ~高校生のCOVID-19に関する情報収集行動の分析から~2022

    • Author(s)
      森 慶惠、古田真司
    • Organizer
      日本学校保健学会第68回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の健康情報リテラシーに関する基礎的研究2022

    • Author(s)
      森 慶惠
    • Organizer
      日本思春期学会第42回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ウイズ/ポストコロナ時代における高校生の健康情報リテラシーの基礎的検討2021

    • Author(s)
      森 慶惠、古田真司
    • Organizer
      日本学校保健学会第67回学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi