Construction of Instructional Design for Individual Action of Children and Students Using Microscale Experiments Method
Project/Area Number |
20K03227
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | マイクロスケール実験 / 科学教育 / 教材開発 / 探究活動 / 理科教育 / 環境教育 / プログラミング学習 / 小学校理科 / 中学校理科 / 高校化学 / 探究学習 / 授業デザイン / 主体的学習 / 個別実験 |
Outline of Research at the Start |
マイクロスケール実験の特徴である個別実験により、児童・生徒の授業への主体的な参加を促す活動を実現する教材開発と、探究的な授業デザインの構築を目的とする。小・中・高校の理科実験における、個別実験と実験時間の短縮による学習効果に注目して、実験テーマに関する素朴な疑問点を、実験による解決を前提に、探究過程として含めた授業デザインの構築を目指す。 まとめると 1)個別実験により、新学習指導要領に対応した児童・生徒参加型の主体的な実験を取り入れ、探究的な授業デザインの構築及び現場への提案を図る。 2)提案する授業デザインの実践的検証を行う。研究成果の社会的発信をとおして、マイクロスケール実験の普及を図る。
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Outline of Final Research Achievements |
In the 2020-2022 academic year, we will develop or improve teaching materials for science in elementary, junior high, and high schools.At the same time, we will review existing science experiments and consider micro-scaling with the aim of individual experiments. In particular, keeping in mind the dissemination to school sites, we actively developed equipment that is as inexpensive and safe as possible. Due to the impact of COVID-19, we were not able to fully achieve our initial goals in class practice at schools. introduced the experiment. During the research period, 8 educational material experiments were developed, including 1 book (published on May 25, 2023), 10 conference presentations (including 1 international conference), and 3 papers and commentary publications.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マイクロスケール実験は、すでに学習指導要領解説において「廃液量の削減」に有効な実験として推奨されたが、学校現場への普及は十分でなかった。普及にいたらない問題点を洗い出し、教材開発においては、より安価で安全な材料を用いた。また学校現場や実験教室での実践活動、ワークシートや実験動画の公開、さらに詳しい実験方法等を記載した単行本の刊行に向けて取り組んだ。マイクロスケール実験とICT活用にも注目、さらにSDGcの考えも取り入れ、学校現場への普及に取り組んだ。以上より、新しい教材実験の開発、理科授業の改善、児童・生徒らの探究的活動の支援等の観点から、学術的意義及び社会的意義のある研究成果となった。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)