• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teaching Materials and Utilization Models for Programming Education with a Focus on Alignment between Elementary, Secondary, and Higher Education Curriculum

Research Project

Project/Area Number 20K03234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionChitose Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Yamakawa Hiroto  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 専任講師 (90724732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小松川 浩  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (10305956)
長谷川 理  武蔵野大学, データサイエンス学部, 講師 (30647102)
上野 春毅  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 助手 (40948337)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング教育 / 知識マップ / 教材開発 / 適応型学習支援システム / 小中高大連携 / 教材整備 / 小中高大接続 / プログラミング的思考 / Pythonプログラミング / 教材利用 / eラーニングシステム / 自己調整学習
Outline of Research at the Start

先行研究(適応型の学習支援システム開発と高等教育での自己調整型のプログラミング学習実践)を基盤として,小中高大の各発達段階とその接続を意識したプログラミング教育内容の体系(知識マップ)を検討した上で,これに応ずる教材を構築する.
さらに,初等・中等および高等教育での利用モデルの実践事例を蓄積し,体系および教材を活用したプログラミング教育の有用性を明らかにする.
2020年から2022年の3年計画で研究を進め,各年次に国内学会および2・3年次では国際会議での成果発表を通じて,研究の進捗の振り返りを行う.

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop programming teaching materials based on knowledge map tailored to the developmental stages of elementary, middle, high school, and university students, and to implement self-regulated learning through an adaptive learning support system. In alignment with the curriculum guidelines and the Mathematics, Data Science, and AI Smart Higher Education, a knowledge map and 954 exercises were created, encompassing knowledge units and their connections, and evaluated through trials in universities and high schools. The university trials demonstrated the utility of identifying differences in knowledge acquisition between science and humanities students. The high school trials highlighted the potential for identifying students' learning levels, pinpointing challenging knowledge units, and utilizing this information for remedial education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はプログラミング教育の体系化と適応型学習支援システムの開発を通じて,各教育段階における一貫した知識マップと教材の整備行った。これを適応型学習支援システムに組み込み,大学および高校での試行を通じて,学習者の知識習得度の差異やつまずきの要因を明らかにできる有用性を示した点に学術的意義がある。
また,学校段階や教育現場でのカリキュラムの違いの中で学ぶ学習者の存在も考慮しながら,幅広い学習者がプログラミング技術を習得しやすくすることで,我が国のデジタル人材育成にむけた教育支援の土台の一つとして,将来の人材の育成に寄与する点に社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Proposal for a Knowledge Map in Programming Education Curriculum for IT Talent Development in Japan2023

    • Author(s)
      Yamakawa Hiroto, Ueno Haruki, Ohashi Kana, Matsuda Akihiro, Hasegawa Osamu and Komatsugawa Hiroshi
    • Organizer
      2023 IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Pythonを用いた重回帰分析をテーマとしたレベル判別テストの試作2023

    • Author(s)
      上野春毅, 長谷川理, 小松川浩, 山川広人
    • Organizer
      日本情報科教育学会第16回全国大会公演論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Computer Adaptive Test of Python programming2022

    • Author(s)
      Kana OHASHI, Haruki UENO, Osamu HASEGAWA, Hiroshi KOMATSUGAWA & Hiroto YAMAKAWA
    • Organizer
      22nd Chitose International Forum on Science & Technology
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Pythonプログラミングの知識習得度テストの試作と実践結果の検討2022

    • Author(s)
      山川広人, 上野春毅, 小松川浩, 長谷川理
    • Organizer
      日本情報科教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Python知識習得度テストの結果から見る初年次教育におけるプログラミング教育の将来の可能性2022

    • Author(s)
      山川広人, 上野春毅, 長谷川理, 小松川浩
    • Organizer
      リメディアル教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育必修化での利用を狙ったPythonプログラミングの知識習得度テストの試作2022

    • Author(s)
      山川広人
    • Organizer
      大学eラーニング協議会/日本リメディアル教育学会合同フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校段階を想定したプログラミングのレベル別教材の試作2021

    • Author(s)
      山川広人
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校段階を想定したプログラミングのレベル別教材の設計2020

    • Author(s)
      山川広人
    • Organizer
      日本情報科教育学会第13回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi