Project/Area Number |
20K03240
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Fukuoka Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
家永 貴史 福岡工業大学, 情報工学部, 准教授 (00393439)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 視覚障害 / プログラミング / ドローン / プログラミング教育 / 視覚特別支援学校 / ロボット / micro:bit |
Outline of Research at the Start |
PCやスマートフォン上のビジュアル言語を用いるドローンプログラミングではなく,ドローンの操作リモコンのマイコンボード自体を改造し,直接,テキストプログラミング可能なものとする.ユーザI/Fは10個の数字ボタンのみ.視覚障害のある児童生徒も晴眼児童生徒と一緒に学ぶことができるための課題抽出とその解決を試み,実証実験を行う.これらを通して,晴眼盲弱を区別しない,ユニバーサルデザインとしての初等中等学校でのプログラミング環境を構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
We studied a drone programming environment for both visually impaired and sighted elementary school students. Conventional drone controllers have two joysticks and send two types of motion commands: planar motion and rotational/vertical motion. In our system, a numeric keypad is connected to this controller, and these two types of commands are arranged in a cross pattern on the keypad respectively. Moreover, the controller can sound a musical scale corresponding to the eight commands. Through the experimental class, we confirmed that these features allowed visually impaired students to operate and program the drone.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
初学者に適したプログラミング言語がブロックプログラミング言語だけではないこと,視覚障害のある児童も利用可能なプログラミング環境を実証的に示した点,および学習者の身体性と一致させることで,プログラミング言語の命令数が増えても,容易に習得できることを示した点は,学術的な意味があると思われる.また,小学校でのプログラミング教育が必修化される中,また,新たな移動体としてドローンが脚光を浴びる中,視覚障害のある児童生徒が晴眼児童生徒と同等かつ一緒に学ぶことができるプログラミング環境を構築でき,インクルーシブな社会実現につながる点で社会的な意義がある.
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