Project/Area Number |
20K03243
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan College of Industrial Technology (2021-2022) Kochi National College of Technology (2020) |
Principal Investigator |
Takada Taku 東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 准教授 (80455469)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石川 智浩 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30369954)
北村 健太郎 九州工業大学, 大学院工学研究院, 教授 (60380549)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 超小型衛星 / 衛星環境試験 / 人工衛星モデル / CubeSat / 太陽電池パネル照射試験 / 超小型人工衛星 / モデルCubeSat / 環境試験装置 / 人工衛星 / 環境試験 / 工学教育 / 科学教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、超小型人工衛星モデル(モデルCubeSat)教材のための環境試験装置を構築し、これらの教材の利用実践に対して教育効果を評価する。環境試験装置としては、人工衛星開発で一般的な「特別な環境での試験」を安価かつ簡易的に実施できる装置を目指しており、学生のモノづくり教育に利用できる。学生は、モデルCubeSat教材の製作から環境試験による課題の分析を通して、工学教育的な要素と科学教育的な要素をそれぞれ取得できる。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we showed the situation in which we are working on the construction of an educational system using pico-satellite model teaching materials. We have developed pico-satellite models, CanSat and Model CubeSat, and have conducted courses for the students of technical colleges to practice manufacturing through science and engineering collaborations. We developed a sensor-selective pico-satellite model and constructed an irradiation test system for solar panels using Model CubeSat, and confirmed its operation so that students could plan and accomplish missions in groups. As a result, we were able to provide opportunities where students can practice manufacturing with unique and feasible goals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ミッションアイデアを創造する中で科学や技術の素養が高められ,ミッション実現のためのモノづくりにおいて工学や技術の力が高められ,実験を通してミッション達成する中で数学・科学に立脚した考え方や解析技術の取得がなされることを期待している.特に宇宙開発に興味をもつ学生にとって,STEM教育の要素を含んだ教材とその教育実践となりつつある.ロケットで人工衛星が打ち上げられ,人工衛星データを地上で受信していることを模擬する教材が揃い,小学校高学年から大学生におよぶ広い世代毎に,レベルに応じた教育実践を実施できる体制が整いつつある.
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