Project/Area Number |
20K03249
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
Isobe Yuka 三重大学, 教育学部, 教授 (80218544)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平島 円 三重大学, 教育学部, 教授 (80390003)
市川 俊輔 三重大学, 教育学部, 准教授 (50781118)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 科学的リテラシー / 家庭科 / 理科 / 教員養成 / 教科横断 / 食生活 / 実験 / カフェイン / 大学生 / 小学校教員養成 |
Outline of Research at the Start |
急激に変化する社会、特に科学技術の進展に対応するために育成すべき資質・能力の一つとして「科学的リテラシー」は重要である。この資質の習得には初等教育からの教育の充実が求められるが、科学分野の指導を苦手とする小学校教員が多いという課題があることから、「科学的リテラシー」を身につけた教員の養成は急務である。本研究では教員養成における科学分野の題材に家庭科で扱う生活の事象を取り上げる。家庭科の学習内容は高校生・大学生において、非常に興味・関心が高く、生活への役立感が高いことが明らかになっている。そこで、教員養成における家庭科の題材を用いた「科学的リテラシー」習得のための教材を開発し、有効性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Fostering scientific literacy, which is one of the qualities and abilities necessary to respond to a rapidly changing society, is an important issue. In this research, first, we clarified the current situation and problems of scientific literacy among university students. Next, from the analysis of the curriculum guidelines and textbooks for home economics and science, we extracted suitable subjects for fostering scientific literacy. In addition, a specific learning program was created from these themes, put into practice for university students, and its effectiveness was clarified. We need to develop more programs in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今後、数年~数十年先の科学技術の進展を考える際に、科学的リテラシーは育成すべき重要な資質・能力の一つである。本研究により明らかになった科学的リテラシーの育成に有効な題材を用いた学習を教員養成段階で実践することは、科学的リテラシーを身につけた教員を増加させることにつながり、ひいては初等教育における科学的リテラシーの育成の推進につながると考えられる。
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