• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Environmental education system development and exploration of educational value through the construction of an environmental education program based on nature experience

Research Project

Project/Area Number 20K03259
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

fujino yasuhiro  東海大学, 教養学部, 教授 (60219037)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉元 隆之  東海大学, 教養学部, 講師 (30511513)
小栗 和也  東海大学, 教養学部, 教授 (00580490)
日比 慶久  東海大学, 教養学部, 講師 (40845989)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords地域連携 / 環境教育 / 実践教育 / 自然体験 / NPO法人 / 初等中等教育 / 地方再生 / 地元学 / 高等教育 / 環境教育プログラム / NPO
Outline of Research at the Start

持続可能な共生社会構築に関わる人材育成においては、自然体験に加えて、現場体験、交流体験などの体験活動を通じて環境の保全についての理解と関心を深める環境教育が重要とされている。子供が環境に触れる機会が減少している現代において、より充実した環境教育を展開するためには、初等中等教育機関と高等教育機関が連携した取り組みが必要である。本研究では、教育機関や市民団体他と連携した新しい環境教育システムの開発として、大学教員主体の教育プログラムの構築と実施、学生・院生主体の教育プログラムの構築と実施を軸として、その教育価値を探求する。加えて、自然体験型環境教育の構築・実施できる人材の育成も視野に入れている。

Outline of Final Research Achievements

With regard to the environmental education program, we were able to implement the content established under the leadership of undergraduate and graduate students, and achieved our goals.
The constructed program could be implemented at educational institutions in Hiratsuka City, elementary schools in Isehara City, Shizuoka City, and Kumejima Island, Okinawa Prefecture.
In addition, in terms of publication of results, 9 papers were submitted to bulletins and other publications, and 7 oral presentations were made at the Japan Association on the Environmental Studies, exceeding the planned results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

内部及び外部評価も利用して、環境教育プログラムの完成度を高めるシステムは、教育現場での活用も可能である。また、このプログラムを受けた子供達に興味・関心の向上が見られたことに加え、企画に携わった大学生や大学院生には、スキルアップだけでなく、引率教員や保護者との交流によって、積極性など、取り組み姿勢に変化がみられた。更に、学生が、大都市集中による地方の疲弊に関する課題に視点を置き、主体的に環境教育プログラムを構築できたことは、大きな成果である。故郷に愛着がある若者の地元への回帰希望率が高いことから、プログラム内容に、この視点を取り入れたことは、社会的にも意義深いと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 地域社会と連携した体験型環境教育の試み~環境NPO並びに初等教育機関との連携を中心に~2023

    • Author(s)
      藤野裕弘・倉元隆之・日比慶久
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 53 Pages: 219-227

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 沖縄諸島共生社会プロジェクト:2020年度概要 ~自然環境と人間活動が調和した共生社会創出に向けて~2022

    • Author(s)
      藤野 裕弘・小栗 和也・日比 慶久・倉元 隆之・河野 裕美
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 52 Pages: 149-159

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 湘南里川づくり地域共生プロジェクト:2020年度概要 ~流域活動団体連携コース:金目川水系の今後~2022

    • Author(s)
      藤野 裕弘・藤吉 正明・日比 慶久・倉元 隆之
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 52 Pages: 161-168

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学と地域が連携したスタディ・ツアーの検討:2020年度概要 世界自然遺産登録地域を活用した環境実践教育プログラム報告2022

    • Author(s)
      倉元 隆之・小栗 和也・日比 慶久・藤野 裕弘
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 52 Pages: 127-139

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域社会と連携した体験型環境教育の試み ― 環境NPOとの連携を中心に(12)―2022

    • Author(s)
      藤野 裕弘・日比 慶久・倉元 隆之・藤吉 正明・岩本 泰・室田 憲一・北野 忠
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 52 Pages: 111-115

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域社会と連携した体験型環境教育の試み~初等中等教育と連携した人材育成を中心に(12)~2022

    • Author(s)
      藤野 裕弘・倉元 隆之・日比 慶久・藤吉 正明・小栗 和也・内田 晴久
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 52 Pages: 117-125

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域社会と連携した体験型環境教育の試み ― 環境NPOとの連携を中心に(11)―2021

    • Author(s)
      藤野 裕弘・倉元 隆之・日比 慶久・藤吉 正明・岩本 泰・室田 憲一・北野 忠
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 51 Pages: 137-142

    • NAID

      120007143686

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域社会と連携した体験型環境教育の試み 初等中等教育と連携した人材育成を中心に連携を中心に(11)2021

    • Author(s)
      藤野 裕弘・内田 晴久・藤吉 正明・倉元 隆之・小栗 和也
    • Journal Title

      東海大学紀要教養学部

      Volume: 51 Pages: 143-146

    • NAID

      120007143687

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 広い視野を涵養するための大学教育と地域連携2021

    • Author(s)
      藤野 裕弘
    • Journal Title

      人間と環境

      Volume: 47 Pages: 1-1

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 地域理解を目的とした環境教育プログラムの実施~静岡市の小学校での事例を中心に~2023

    • Author(s)
      鈴木 翔喜・藤野 裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地元を知るための環境教育プログラムの構築~小学校での出前授業の実践を含めて~2023

    • Author(s)
      樋口 琉以・藤野 裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域理解を目的とした環境教育プログラムの構築 ~小学校での出前授業実施 に向けて~2022

    • Author(s)
      鈴木 翔喜・藤野 裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初等教育での地域理解を深めるための実践的環境教育の試み~沖縄の実践 に向けて~2022

    • Author(s)
      小櫻慶吾・藤野裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地元の環境を知るための教育プログラムの構築 ~学習支援組織と連携した出 前授業の実践に向けて~2022

    • Author(s)
      樋口琉以・藤野裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における社会的実践力の育成 ~地域連携の活用を含めた事例紹介~2021

    • Author(s)
      藤野 裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域理解を深めるための実践的環境教育の試み~小・中学生を対象に~2021

    • Author(s)
      小櫻 慶吾 ・ 藤野 裕弘
    • Organizer
      日本環境学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi