• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of methods to promote qualities and abilities through the use of self-assessment to improve learning and teaching in science education.

Research Project

Project/Area Number 20K03269
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

NAKAJIMA Masako  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (80758342)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清水 誠  国際学院埼玉短期大学, その他, 教授(移行) (30292634)
松本 伸示  兵庫教育大学, その他部局等, 名誉教授 (70165893)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自己評価 / OPPA / 学習・授業改善 / 教員養成・教師教育 / 学習と指導と評価の一体化 / 教育観 / 教育評価 / 理科教育 / 教師教育・教員養成 / 教師の教育観 / 資質・能力の育成 / 学習と指導の機能を持つ評価 / 指導と評価の一体化 / 主体的に学習に取り組む態度 / 教師教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,自己評価の「問い」を活用した資質・能力を育成するための学習・授業改善方法を開発し、教師教育への適用を図り、その効果を広く社会に還元することである。
資質・能力の育成に自己評価が活用されていない問題の背景には自己評価における「問い」の問題が存在する。つまり,自己評価は評価であるにも関わらず教師の評価観により自己評価にはどういった「問い」が適切かについてこれまで議論されてこなかった。OPPAは自己評価に注目した形成的評価である。このことよりOPPA の「3つの問い」が資質・能力の育成を促すその要素と構造を明らかにすることが自己評価を活用した資質・能力の育成に有効と考えた。

Outline of Final Research Achievements

This research, focusing on the question scheme offered by OPPA, was aimed at developing methods for improving learning and teaching to promote qualities and abilities in science education. The main findings of this research were: ①OPPA, which implements “Assessment as Teaching and Learning”, is effective in fostering learners' qualities and abilities. ②These are promoted by what can be called ”Formation of Objects of Learning based on OPPA". ③Teachers can use self-evaluation to improve their lessons. ④The teacher's self-assessment is based on the learners' self-assessment as manifested in the learners’ " Objects of Learning". ⑤An important factor in these changes is the transformation of the teacher’s thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習者の資質・能力を教育現場において実現するには、自己評価のための「問い」の活用が有効である。本研究では、自己評価を重視した評価論である一枚ポートフォリオ評価(OPPA)論の「問い」を中心に、その効果を理論的・実践的の両面から明らかにすることができた。これらは、OPPAに関する研修会を通して検証を重ねることで、より教育現場における実証可能性を確保することができた。これらは、出版された書籍を通して、広く公開されている。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Formation and Reconstruction of Naïve Concepts among Science Undergraduates at National University2022

    • Author(s)
      YAMAOKA Takekuni、OKINO Shinichi、MATSUMOTO Shinji
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 1 Pages: 179-188

    • DOI

      10.11639/sjst.21081

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-07-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] OPPA論に基づいた「学習目標」の形成に注目した資質・能力の育成に関する研究 -自由試行を導入した小学校理科を事例として-2022

    • Author(s)
      平田朝子・中島雅子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 32 Pages: 61-70

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on Independent Learning in Science Education : OPPA Theory to Enhance Teacher Competence2022

    • Author(s)
      山田 将也、中島 雅子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 71 Issue: 2 Pages: 305-317

    • DOI

      10.24561/00019694

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019694/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自己評価を重視した「主体的に学習に取り組む態度」の育成に関する研究 : OPPAを活用した高校英語授業を事例として<教育科学>2022

    • Author(s)
      谷戸 聡子、中島 雅子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 71 Issue: 1 Pages: 109-119

    • DOI

      10.24561/00019503

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019503/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習履歴表を活用した授業改善 -領域「環境」の学習を事例に-2022

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科における「学習と指導と評価の一体化」に関する研究 : OPPA論の自己評価による教師の教育観の変容を中心として<教育科学>2021

    • Author(s)
      長谷川由華、中島雅子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 70 Issue: 2 Pages: 143-161

    • DOI

      10.24561/00019396

    • NAID

      120007174100

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019396/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校理科における遺伝単元の授業に関する一考察 : OPPA論を中心に<教育科学>2021

    • Author(s)
      秋山唯、中島雅子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education

      Volume: 70 Issue: 2 Pages: 127-142

    • DOI

      10.24561/00019395

    • NAID

      120007174101

    • ISSN
      1881-5146
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1586/00019395/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] こうすればうまくいく!「振り返りシート」による評価の工夫とアイディア「一枚ポートフォリ評価(OPPA)を活用する」2021

    • Author(s)
      中島雅子
    • Journal Title

      授業力&学校経営力

      Volume: 140 Pages: 58-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] OPPA論における「問い」の質とその効果に関する研究2020

    • Author(s)
      伊藤悠昭・中島雅子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 30 Pages: 61-70

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己評価による資質・能力の育成:OPPAを活用して2020

    • Author(s)
      中島雅子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(13) Pages: 22-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OPPA 論における教師の自己評価 -教師の教育観の変容を中心として-2022

    • Author(s)
      山口真一、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPA 論に基づく教師の教育観の変容に関する研究 -校内研修における研修用OPP シートの活用を通して-2022

    • Author(s)
      榎本充孝、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPA 論に基づく「パフォーマンス課題」を活用した授業改善に関する研究 -中学校理科「生物と細胞」単元を中心として-2022

    • Author(s)
      伊藤悠昭、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPA論による教師の専門的力量形成に関する研究2022

    • Author(s)
      中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPA論の専門性と汎用性2022

    • Author(s)
      中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の教育観の変容による授業改善 ―OPPA論を中心として―2022

    • Author(s)
      山口真一、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念の形成過程を重視した学習指導案に関する 一考察―OPPA論に注目して―2022

    • Author(s)
      稲木颯希、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的概念や考えの形成過程に注目した資質・ 能力の育成-OPPA論の開発に関する分析を中心に-2022

    • Author(s)
      天海光寿、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院における学修の成果としての報告書にみる理科教育学研究の成果と課題 - 近年の教科内容を取り込んだ改組に着目して -2022

    • Author(s)
      松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPA Theory Encourages Learners to Form "Objects of Learning":The Case of Class Improvement Conducted “Messing About” Approach to Science2021

    • Author(s)
      YOSHINO Asako, NAKAJIMA Masako
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東井義雄の自己評価による授業改善に関する研究 ―理科の実践記録における教師のコメントを中心として―2021

    • Author(s)
      岩本祐弥、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 庄司和晃の「キッカケ言葉」に関する研究 -理科の実践記録を中心に-2021

    • Author(s)
      岩瀬瑞稀、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習目標」の形成を促す教材に関する研究 -小学校5 年生「電流がうみ出す力」を事例として-2021

    • Author(s)
      吉野朝子、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 東井義雄の形成的評価による資質・能力の育成に関する研究 ー理科実践における教師のコメントを中心にー2020

    • Author(s)
      岩本祐弥、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OPPA論を取り入れた校内研究の改善に関する研究 ー学習者用・教師用・研修用OPPシートを活用してー2020

    • Author(s)
      榎本充孝、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育における「指導と評価の一体化」を可能にする「本質的な問い」に関する研究 ーOPPA論に焦点をあててー2020

    • Author(s)
      長谷川由華、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成におけるOPPA論の「本質的な問い」の機能とその効果に関する研究 ー中学校理科動物の生活と生物の変遷」単元を事例としてー2020

    • Author(s)
      伊藤悠昭、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OPPA論を活用した自由試行の導入による資質・能力の育成 ー小学校5年生の理科を事例としてー2020

    • Author(s)
      吉野朝子、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Problem in Japanese Lesson Study and Overcoming it: OPPA in elementary school2020

    • Author(s)
      ENOMOTO Michitaka, NAKAJIMA Masako,
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Student self-assessment for learning improvement: OPPA in lower secondary school science class2020

    • Author(s)
      ITO Hiroaki, NAKAJIMA Masako,
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自由試行を活用した授業改善におけるOPPシートの効果に関する研究2020

    • Author(s)
      吉野朝子、中島雅子
    • Organizer
      目標・評価学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OPPA論による教師の教育観の変容に関する研究 ―理科における「学習と指導と評価の一体化」を中心に―2020

    • Author(s)
      長谷川由華、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における遺伝教育のあり方に関する研究 -OPPシートの子どもの記述を中心に-2020

    • Author(s)
      秋山唯、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 東井義雄の「学習帳」におけるコメントの特徴に関する研究 -理科の実践記録に着目して-2020

    • Author(s)
      岩本祐弥、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の授業における子どもの「たのしさ」に関する研究―OPPシートの子どもの記述を中心として―2020

    • Author(s)
      小野健一、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OPPA論に基づいた自由試行に適した教材に関する研究 ―小学校5年生「電流がうみ出す力」を事例として―2020

    • Author(s)
      吉野朝子、中島雅子
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開2022

    • Author(s)
      一般社団法人日本理科教育学会編(中島雅子)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 一枚ポートフォリオ評価論OPPAでつくる授業2022

    • Author(s)
      堀哲夫監修、中島雅子編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049298
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 小学校理科を教えるために知っておきたいこと2022

    • Author(s)
      平田豊誠、小川博士編(中島雅子)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047225
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「一枚ポートフォリオ評価」西岡加名恵、石井英真編著『教育評価重要用語事典』2021

    • Author(s)
      中島雅子他70名
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 埼玉大学教育学部自然科学講座(理科分野) 中島雅子研究室

    • URL

      http://park.saitama-u.ac.jp/~masanaka/index.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi