• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Curriculum for Learning Fractions based on the Idea of Mathematics as a Science of Patterns

Research Project

Project/Area Number 20K03271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Nunokawa Kazuhiko  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60242468)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords算数教育 / 分数 / パターンの科学 / 量と数 / 数と量 / 数学教育
Outline of Research at the Start

本研究は分数の指導に関して多くの研究が行われ、実際の指導においてそれらの知見が反映されてきているにも関わらず、学習者の分数の理解、特に数としての側面の理解が十分ではない現状に鑑み、従来とは異なる視点からの改善を目指すものである。新たな視点として数学をパターンの科学とする視点を採り、その視点からのアプローチを進めることで、現行のカリキュラムとそれに基づく指導の工夫を補完できるような理論枠組みを構築するとともに、そこから学習活動系列を開発する。

Outline of Final Research Achievements

In order that students can not only calculate fractions fluently but also understand fractions as numbers, this study attempted to develop a curriculum framework for learning fractions of elementary school students. The initial framework was constructed on the basis of some mathematicians’ analysis of the relationships between quantities and numbers as well as the idea of mathematics as a science of patterns. This framework was further elaborated after 3rd-, 5th- and 6th-grade lessons on fractions were analyzed from the viewpoint of this framework. The elaborated framework came to include explicit introduction of fractions as numbers by teachers and inner development of the discourse of numbers by learners as well as teachers’ narratives promoting the transition to the discourse of numbers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現行の小学校算数の教科書や授業、先行研究においては、「量分数」概念が重要な役割を果たしており、これが量を用いた分数の導入を支えると同時に、量と数の関係を曖昧にして数としての分数の認識を十分に育成できていないと考えられる。本研究で構築された枠組みは、量と数の関係を明確化した形での分数の導入や展開の方向性、そのために必要な教師の役割などを柱に据えるものであり、従来とは全く異なるアプローチの可能性を示すものである。このアプローチに基づいて学習活動系列などを具体化していくことで、分数をある種の数として明確に位置づけた形での分数学習の展開や、従来と異なる視点での分数学習の研究が可能になると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 分数が明示されない文章題における小学6年生の解決の様相2023

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 38 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数としての分数導入への試論2023

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 43

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 分数を数として語り続けること2022

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1025 Pages: 80-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「量分数」の再検討:「測定値としての分数」を視点として2022

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 104 (2) Pages: 2-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校第5学年の分数の授業と数への移行:経験豊かな教師による授業中の手立てを参考に2022

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Use of Quantities in Lessons on Decimal Fractions2021

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 400-409

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 分数の授業に見られるディスコースの特徴2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会秋期研究大会発表集録(論文発表の部)

      Volume: 54 Pages: 25-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分数学習のための基本枠組みの試論:変換としての分数とそのカプセル化2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 36 Pages: 1-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 量から数への移行の観点からの自然数と分数の学習の比較2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40 (2) Pages: 33-44

    • NAID

      120007028925

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 分数を含む文章題における小学校6年生の解決の様相2023

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 分数の授業に見られるディスコースの特徴2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 分数の学び直しテキスト

    • URL

      https://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/ReLearn/ReLearning.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 動的環境の利用

    • URL

      https://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/DynamicMath2/dynamicmath2.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi