• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Characteristics and Penetration of Advertisement with Pseudoscientific Discourse on Health

Research Project

Project/Area Number 20K03272
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Kanou Yasuhiko  名古屋大学, 環境医学研究所, 助教 (50252292)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷 伊織  愛知学院大学, 心理学部, 准教授 (10568497)
石井 拓児  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (60345874)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords疑似科学 / 科学的誤情報 / 健康食品 / 科学リテラシー / ヘルスリテラシー / 医療従事者養成 / 初等中等教育 / テキストマイニング / 教科書分析 / 人体の構造と機能 / 健康リテラシー / 医療従事者 / 健康
Outline of Research at the Start

人体や健康、医療に関する疑似科学的な言説が広く浸透している。特に、いわゆる「健康食品」に関する宣伝が多く、医療従事者やその養成課程にある学生にも少なからず影響している。そこで、「健康食品」の宣伝に共通する特徴や論理の巧みさをテキストマイニング分析によって明らかにする。さらに、市民や医療従事者、学生がどのようにして人体や健康に関する知識や考え方を身につけてきたかを、初等中等教育課程に遡って教科横断的に検討するとともに、実際に教育課程を経た学生が受けた影響についても明らかにする。これらの成果から、医療従事者や学生を対象として、「健康食品」に対する知識や考え方を身につけるための教育内容を提案する。

Outline of Final Research Achievements

Pseudoscientific discourse is misinformation pretending to be science, and its contents on the human body, health, and medicine are widely distributed and inundated. This is because misinformation is transmitted and transmitted through the media, and people believe unsubstantiated information for various reasons. For instance, "health food" had little scientific evidence, and the ads employed various techniques to guide people. It was also found that the current Japanese curriculum does not provide opportunities to learn the knowledge necessary to think about human health and the skills to combat misinformation. As a result, even students in medical professional training schools were led to believe in pseudoscientific discourse and misinformation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は健康や食品に関わる疑似科学言説に対して焦点を当て、社会的に重要な問題提起につながる研究成果を挙げた。中でも、「健康食品」の広告が、科学的根拠がなくとも人々に購買意欲をかき立てていることを明らかにしたことは、今後の社会的規制のための重要な資料となる。一方で、現在の教育課程では、自らの健康について考えるために必要な知識や科学リテラシー・情報メディアリテラシーを身に付ける機会が設けられ取らず、今後の指導要領改訂のために重要な観点を提示した。さらに、医療従事者養成校の学生でさえも、健康疑似科学や健康誤情報に惑わされている現状を明らかにしたことは、今後の専門教育を考える上で貴重な問題提起である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Infiltration of Health-related Pseudoscience Theories and Education Effects:A Questionnaire Study of Healthcare Students2023

    • Author(s)
      加納安彦
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 17-34

    • DOI

      10.14935/jssej.47.17

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「機能性表示食品」広告のテキストマイニング分析:「脂肪系」の機能表示をもつ新聞広告を中心に2023

    • Author(s)
      加納安彦、谷伊織
    • Organizer
      第77回日本栄養・食糧学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「認知機能」を訴求する「機能性表示食品」広告のテキストマイニング分析2023

    • Author(s)
      加納安彦、谷伊織
    • Organizer
      ヘルスコミュニケーションウィーク2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育での「人体の構造と機能」~健康や食品についての疑似科学的な言説を克服するため~2023

    • Author(s)
      加納安彦、石井拓児
    • Organizer
      日本科学教育学会年会第47回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 健康や医療に関する疑似科学はどれほど浸透しているか:32021

    • Author(s)
      加納安彦
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科・理科教科書にみる気候変動問題とその課題2021

    • Author(s)
      石井拓児,加納安彦
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「健康食品」新聞広告のテキストマイニング分析、共起ネットワーク分析による検討2021

    • Author(s)
      加納安彦、谷伊織
    • Organizer
      ヘルスコミュニケーションウィーク2021広島
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 健康や医療に関する疑似科学はどれほど浸透しているか:22020

    • Author(s)
      加納安彦
    • Organizer
      第44回日本科学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi