Project/Area Number |
20K03277
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | University of the Ryukyus |
Principal Investigator |
Fukumoto Kozo 琉球大学, 教育学部, 准教授 (80549816)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉尾 幸司 琉球大学, 教育学研究科, 教授 (20433089)
佐藤 洋俊 神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (10342528)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | STEAM教育 / 理数 / 探究活動 / ICT教育 / 高大連携 / 教材開発 / 教育評価 / 理数探究 / 産学官連携 |
Outline of Research at the Start |
高等学校での新設教科「理数」および科目「理数探求基礎」「理数探求」の質を高め、普及を実現させるための教材開発および授業実践研究を行い、高大連携・科学教育支援システムの開発と実践、有効性の検証を行う。国立高専機構「モデルコアカリキュラム」等を参考に、探究の進め方に関する基本的な知識・技能、研究倫理等について理解できる教材を開発し、研究協力高校にて検証を行う。得られた知見を共有する教育コンソーシアムが中心となって、生徒、教員、研究者などの交流や情報発信の場を提供することで、探究活動を支援する地域連携体制を構築する。これらを通して、新科目に対応した高大連携・科学教育支援システムの有効性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Throughout the entire research period, we were able to establish an industry-academia-government collaboration system as an infrastructure, develop inquiry activity teaching materials with "chemistry" as the application, develop evaluation methods to guarantee the quality of students and individual projects, and develop a system that packages these elements. We have confirmed that each element can be implemented on a school scale, and the objectives of this study were generally achieved. However, the scale of demonstration of a package that combines all three elements remains at the experimental level, and we will continue to work on this project.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
平成28年12月の中央教育審議会答申において、高等学校に新しい教科「理数」を設け、探究的科目として「理数探究基礎」及び「理数探究」を新設することが明らかにされた。この新科目は初等中等教育で行う探究的な学習の集大成として実施されることになる。我が国における科学教育の推進と理工系人材の育成に大きな貢献をもたらす可能性を秘めているが、これらの科目の実施を各学校が円滑に進めるためのカリキュラムや評価方法、大学等も含めた支援体制を構築することが急務である。本研究では、新科目を効果的に実施するためのカリキュラムや評価方法、大学等も含めた支援体制の構築等について包括的な研究を行い、一つのモデルを開発した。
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