• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching method for 4th grade students in Japan to observe stars-Utilizing the constellation camera i-CAN-

Research Project

Project/Area Number 20K03280
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

Ishii Masayuki  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (50453494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 毅彦  国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 宇宙科学研究所, 教授 (10297632)
松本 一郎  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (30335541)
木村 かおる  大妻女子大学, 家政学部, 准教授 (80879908)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords星座カメラ / 惑星 / 小学校理科 / 星の集まり / 観察 / 星座カメラi-CANシステム / 星の学習 / 小学校 / 理科 / 惑星の利用 / i-CANシステム / 天体学習 / 星空観察 / 観察記録技術 / インターネット活用 / 星空観察の記録 / 星座 / 地球領域 / 指導法
Outline of Research at the Start

小学校第4学年で位置づけられている星の動きの学習は、実際の星空を観てその観察記録を基に学習を展開することが望まれている。しかし、多くの学校現場では星を実際に観察し、観察結果をもとに星の動きを捉えることができていない。そのための教材の開発と指導法の開発が求められる。
本研究では、星座カメラi-CANを用い、今夜実際の星空で見られる星の集まりを昼間の授業時間に観て、記録の練習を行う。その学習を受けて、児童は各自の家で夜に星を実際に観察し記録し、それらの記録を用いて、児童が問題を解決していくという指導法を開発する。また、星の学習をいつの時期に、どの星の集まりを使うかについても検討し教材の開発も行う。

Outline of Final Research Achievements

1 Children who saw the images projected by the constellation camera i-CAN were able to record the same group of stars on that night by multiple children. In addition, each child was observed again at various times.
2. Observation of celestial bodies, which is affected by the weather, has a period suitable for observing continuous fine weather. There is also the issue of whether there are clusters of stars that children can easily observe at that time. Therefore, we developed a method of observing planets.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、小学校第4学年の児童が理科の学習で扱う星の集まりとしては、以下のものに限られてきた。夏は夏の大三角、冬はオリオン座をはじめとする冬の大三角である。これらはすべて1等星である。ところが、夏と冬に連続して天候に恵まれず、星の観察ができにくい地域もある。その地域では10月や11月に連続した好天が続いている。ところが、この時期は児童が見出しやすい複数の明るい恒星が見出せない。そこで、惑星の木星や土星を活用した観察を行うという方法を開発した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校理科における星の集まりの観察方法の開発(秋の星の集まりに着目して)2023

    • Author(s)
      石井雅幸、木村かおる
    • Journal Title

      教材学研究

      Volume: 34 Pages: 71-80

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第4学年「月と星」の内容におけるタブレット端末の活用方法の開発2023

    • Author(s)
      石井雅幸、猪狩美月、木村かおる
    • Journal Title

      大妻女子大学家政系研究紀要

      Volume: 59 Pages: 25-40

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教育における牛乳を通した食育2021

    • Author(s)
      石井雅幸・浦上栞菜
    • Journal Title

      家政系紀要

      Volume: 第57号 Pages: 61-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2020年度 野外での自然観察活動の計画の検討2021

    • Author(s)
      石井雅幸・木村かおる・山崎誠・篠崎潤一・小森次郎
    • Journal Title

      こども臨床研究

      Volume: 8号 Pages: 13-20

    • NAID

      40022612628

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルプラネタリウム時代における星の指導法の開発 -小学校第4 学年 星の集まりの動きの学習内容について-2022

    • Author(s)
      石井雅幸;羽出木菜々子;木村かおる
    • Organizer
      第76回日本地学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Use of the Remote Observing Tools for Astronomy Subjects under the Pandemic (Paper: SH_04)2022

    • Author(s)
      T. Satoh; M. Ishii; I. Matsumoto; K. Kaoru; H. Ueda
    • Organizer
      GeoSciEd IX 2022, Matsue Japan.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Astronomy lessons which used Constellation Camera "i-CAN" that encourage the attitude of observing the night sky (Paper: SH_02)2022

    • Author(s)
      K. Kimura; M. Ishii; M. Sugaya; T. Satoh
    • Organizer
      GeoSciEd IX 2022, Matsue Japan.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Practical study on star movement and moon shape using internet cameras i-Can and Wel-cam. (poster 34)2022

    • Author(s)
      Araki Daisuke, Sato Takehiko, Ishii Masayuki, Kimura Kaoru and Matsumoto Ichiro
    • Organizer
      GeoSciEd IX 2022, Matsue Japan.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 児童が「知」を連続的に発展させる理科の問題解決2023

    • Author(s)
      監修 角屋重樹 石井雅幸 阪本秀典 高木正之 笠原秀浩
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316805023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 小学校理科授業実践ハンドブック2022

    • Author(s)
      監修 角屋重樹 林士郎 編著 石井雅幸 稲田結美 木下博義 松浦拓也
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804637
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi