• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A pilot study for a quantitative evaluation on the sustainable cooperative education programs between museums and schools under the new government curriculum guidelines

Research Project

Project/Area Number 20K03288
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJapan Monkey Centre

Principal Investigator

Takano Tomo  公益財団法人日本モンキーセンター, 学術部, キュレーター (90370197)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 赤見 理恵  公益財団法人日本モンキーセンター, 学術部, キュレーター (50414107)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords博学連携 / 博物館教育 / 理科教育 / 科学教育 / 動物園教育 / 動物園 / 博物館 / 霊長類 / 博物館学校連携
Outline of Research at the Start

新課程の学習指導要領のもと、博物館と学校の連携による教育活動を強化する方針が示されている。しかし実際には、博学連携は大きな広がりを見せるに到っていない。本研究では、主に愛知県犬山市における継続的な博学連携の取り組みを対象に、児童・生徒への効果、教員の意識などを分析し、博学連携を普及させていく上で克服すべき課題を明らかにし、教育の充実に貢献しようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

The current government curriculum guidelines include provisions encouraging collaboration with museums. In this research project, we focused on the ongoing collaboration programs in Inuyama City, Aichi Prefecture, and quantitatively evaluated the collaboration between museums and schools and attempted to consider issues for making the collaboration sustainable. Questionnaire survey of students and teachers who participated in the programs showed that the collaboration programs brought about a high level of understanding and satisfaction. However, there was a difference in the attitude of the teachers involved. Issues raised also included how to respond to changes in the curriculum in the curriculum guidelines.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

博物館等の社会教育施設と学校教育が連携し、教育効果を向上させることができるのであれば、それに異を唱える人はいないであろう。しかし実態としては、博物館等と学校教育が持続的で良好な関係を構築し、博物館と学校双方にメリットのある形で連携している事例はさほど多くない。愛知県犬山市における継続的な博学連携を分析した本研究課題の成果は、博物館との連携を模索する学校教員、学校との連携を模索する博物館の学芸員等の双方にとって参考になる事例であり、学習指導要領に謳われた博学連携の拡大に寄与するものと思われる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Impacts of the spread of the new coronavirus on the museum education activity of Japan Monkey Centre2021

    • Author(s)
      TAKANO Tomo、SAKAKURA Wakana、ETO Ayako、AKAMI Rie
    • Journal Title

      Primate Research

      Volume: 37 Issue: 1 Pages: 121-123

    • DOI

      10.2354/psj.37.024

    • NAID

      130008060588

    • ISSN
      0912-4047, 1880-2117
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 動物園を理科で活用しよう -日本モンキーセンターの博学連携-2020

    • Author(s)
      高野智、赤見理恵
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 69 Pages: 455-457

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育と博物館教育の継続的な関係を探る ~愛知県犬山市における日本モンキーセンターの博学連携の20 年~2024

    • Author(s)
      高野智,赤見理恵,江藤彩子,阪倉若菜
    • Organizer
      第68回プリマーテス研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校の探究活動で動物園を活用する2024

    • Author(s)
      赤見理恵, 高野智, 林美里
    • Organizer
      第64回日本動物園水族館教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学1年生は霊長類をどのように分類するのか2023

    • Author(s)
      高野智,赤見理恵
    • Organizer
      第39回日本霊長類学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小動物ふれあい施設KIDSZOOでの教育プログラム改革と施設閉鎖~動物福祉と教育効果の双方から検討して~2023

    • Author(s)
      赤見理恵、江藤彩子、阪倉若菜、高野智
    • Organizer
      第63回日本動物園水族館教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領下の義務教育と人類学・霊長類学との接点をさぐる2022

    • Author(s)
      高野智、赤見理恵
    • Organizer
      第76回日本人類学会大会・第38回日本霊長類学会大会連合大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学1年生による霊長類の分類についての試行的実践2022

    • Author(s)
      高野智, 赤見理恵
    • Organizer
      日本生物教育学会第106回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学2年生国語「どうぶつ園のじゅうい」の連携授業2021

    • Author(s)
      江藤彩子, 古市博之, 武田康祐, 高野智
    • Organizer
      第62回日本動物園水族館教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本モンキーセンターの教育普及活動におけるコロナ禍のダメージ2021

    • Author(s)
      高野智、阪倉若菜、江藤彩子、赤見理恵
    • Organizer
      第61回日本動物園水族館教育研究会ウェブ大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「生物の特徴と分類の仕方」における博学連携の活用 ~異なった生物群の動物カードを使った学習の比較を通して2020

    • Author(s)
      古市博之、大鹿聖公、高野智
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi