• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The function of emotional references in regulating interpersonal relationships in early and middle childhood: A study on the development of children's understanding of others

Research Project

Project/Area Number 20K03329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Iwata Miho  千葉大学, 教育学部, 教授 (00334160)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords感情言及 / 感情語 / 感情コンピテンス / 対人的機能 / 他者理解 / 社会的文脈 / 社会的相互作用 / 関係調整 / コミュニケーション / 仲間遊び / 言及機能 / 社会的関係 / 話し合い / 感情調整 / ポジティブ感情 / ネガティブ感情 / 対人機能
Outline of Research at the Start

本研究は、幼児・児童の他者理解について①幼稚園児の仲間遊び場面、②小学校の「特別活動」時の話し合い場面、③3世代を含む家族間の感情(特にポジティブ・ネガティブ感情)言及がもつ関係調整機能のプロセスを通じて発達的に検討する。これまで、社会的文脈における身近な他者との感情言及を伴うやりとりが子どもの他者理解に重要な意味をもつ可能性が指摘されてきたが、その実証的な検討は未だ少ない。本研究により、幼児・児童期の多様な関係性(仲間、学級、三世代家族、等)にみられる感情言及の関係調整機能を明らかにし、それを通じて社会的文脈における他者理解の発達プロセスに関わる新たな仮説を提出し得ることが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study is a developmental examination of children’s understanding of other people during early and middle childhood, primarily focusing on the children's emotional references in social contexts and relational-regulatory role. Specifically, the study examines (1) the relational coordinative function of positive and negative emotional references between peers in early childhood, (2) differences in the developmental aspects of emotional reference contexts in different relationships, and (3) teachers’ advisory intervention in the early stages of discussions between school children and the thematic content related to emotional communication in the discussions. The results of this study are summarized as follows. In general, the results indicated that young children adjust in peer relationships through positive and playful negative emotional references, and that school children may interact with a variety of emotional themes in the course of taking voluntary discussions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は、幼児の社会的場面でのポジティブ・ネガティブな感情言及が果たす対人的機能を明らかにしうるものであり、感情コンピテンスや社会的文脈における他者理解の発達の様相を捉えうる子ども同士の社会的相互作用に関わる基礎的資料を提供するものとして大きな意義がある。また、児童期の感情コミュニケーションに関わる話し合いのテーマや自主的な話し合いを成立させる教師の介入などの基礎分析の成果は、今後児童期の話し合いにおける感情言及を含むコミュニケーションの実態を通じ、児童期の社会的なやりとりにおける感情言及と関係調整の関係を明らかにしていく上で重要と考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] Consideration of interpersonal conflict scenes including R with special needs in communication2022

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Journal Title

      The Journal of Child Study

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 71-95

    • DOI

      10.57410/jschildstudy.28.0_71

    • ISSN
      1346-7654, 2758-2906
    • Year and Date
      2022-06-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] References to “Kawaii” as an Expression of Positive Emotion in Peer Play:2022

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 19-31

    • DOI

      10.20617/reccej.60.2_19

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 園の仲間遊びにおける遊戯的なネガティブ感情言及についての発達的検討ー3歳児クラス期から4歳児クラス期の変化に着目してー2021

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 59 Pages: 31-42

    • NAID

      40022799936

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の仲間への声かけと役割取得能力との関連 ―複雑な感情が生じる場面を用いた検討―2021

    • Author(s)
      翁川千里・岩田美保・杉森伸吉
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 20 Pages: 119-138

    • NAID

      40022690423

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 園における集団のなかで育む感情 :4歳児クラスの仲間間の葛藤解決をふまえて2020

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      発達

      Volume: 163 Pages: 57-62

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 対人面に配慮を要する子と周囲の子との関わりの変容過程 -特性も踏まえた上で仲間として互いに無理なく過ごせるまで-2020

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58 Pages: 105-117

    • NAID

      130008071691

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討102022

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童間の話し合いにおける感情コミュニケーションの探索的検討:2年学級前半期の話し合いのテーマから2022

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 園の仲間遊びでの遊戯的なネガティブ感情言及-3~4歳児クラス期の言及状況とその関係調整的役割-2022

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 養育・教育環境と 1-2 歳児の言語発達:感情語を含む言語発達と言語的家庭養育の実態と関連2022

    • Author(s)
      岩田美保・中道圭人・砂上史子・高橋実里
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の親密な仲間間で語られる感情語の対人機能ー「おもしろい」・「楽しい」への言及に着目してー2021

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びで語られる感情-3~4歳児クラス期の男児間・女児間の感情言及文脈の縦断的変化-2021

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討92020

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育における子ども同士の関わり(3)2020

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高学年学級の話し合い開始期における教師の助言的介入2020

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 養育・教育環境と 1-2 歳児の社会情動的能力2020

    • Author(s)
      髙橋実里・中道圭人 ・砂上史子・岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi