• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basis of an ability to infer intentions in communication

Research Project

Project/Area Number 20K03375
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo (2022-2023)
Tokyo Denki University (2020-2021)

Principal Investigator

安田 哲也  東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任研究員 (90727413)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 まさみ  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 教授 (00334566)
伊藤 恵子  十文字学園女子大学, 特別支援教育研究所, 客員研究員 (80326991)
増田 早哉子  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 講師 (90415365)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsスカラー含意 / 意図共有 / コミュニケーション / 思考 / 発達 / 思考力 / 推意(含意) / 他者意図推測
Outline of Research at the Start

本研究は、コミュニケーションにおける思考力の基盤を探るために、スカラー含意からの検討を行う。スカラー含意とは、関連する語意味の間にスケールを想定し、人はある意図を伝えるために適切な語を選ぶということを前提とした意図推論である。日本語の発話では、someという語を使わずともスカラー含意を内包する発話意図を伝達することができる(例えば「宿題を忘れているお友達がいます」=すべての人が宿題を忘れているわけではない)。これらの理解がどのように発達するのかを調べるために、幼児・成人(発達障害含)を対象に、絵を選ばせるような課題を行う。得られた知見から、コミュニケーションにおける思考力の基盤を検討する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、コミュニケーションにおける思考力の基盤を探るために、スカラー含意からの検討を行う。
スカラー含意とは、関連する語意味の間にスケールを想定し、人はある意図を伝えるために適切な語を選ぶということを前提とした意図推論である。
R5年度の研究A「文脈情報と情報取得における特徴が発話意図推測に寄与するのかを調べる」の進捗に関しては、発達によるスカラー含意の推定に関して議論を行い、得られた知見を学術雑誌に投稿した。得られた知見は、成人ではalternativeを想定できた場合に、与えられた情報にsomeという意味を見立てた可能性、5歳児ではalternativeの想定は難しくad-hoc含意的な解釈を行った可能性についてのものであった。研究B「文構造とスカラー含意が発話意図推測にどのように寄与するのかを調べる。」の進捗に関しては、昨年度の進捗に加え、注視点計測装置を用いた実験を行うための刺激作成および予備的な実験を行った。また、研究の動向を探るために現地で開催された国際会議に参加し、様々な研究者と議論し、新たな実験・解析方法の示唆を得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

R5年度では、R4年度までに得られた知見をまとめ、論文化することに注力した。研究Aでは、発達段階によって含意の推論方略が異なることを提示した。研究Bでは、昨年度得られた予備的な実験結果を基に、注視点計測装置を用いた場合の実験刺激の作成を行った。当初で設定した目標である、発達における含意推論の違いの知見が論文誌に採択されたが、研究Bの進展がやや遅かったことから、本プロジェクトの進捗に関し「やや遅れている」という判断を行った。

Strategy for Future Research Activity

研究Aに関して、関係する知見を提示した研究論文がR5年度12月頃採択されたため、その議論を軸に、新たに実験結果が得られている自閉症児のデータに関する論文を執筆し、論文化することを目指す。研究Bに関しては、実験刺激の精緻化及び予備解析を行い実験できる体制を整え、実験することを目標とする。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 24 results,  Open Access: 7 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Hamburg(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Human-like “agents” or “tools”?: Exploring the implicature-of-quantity in HAI2023

    • Author(s)
      Nishihata, C., Kobayashi, H., Yasuda, T.
    • Journal Title

      HAI '23: Proceedings of the 11th International Conference on Human-Agent Interaction

      Volume: - Pages: 387-389

    • DOI

      10.1145/3623809.3623934

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Utilization of Pragmatic Information in Autism Spectrum Disorder Traits: Examination Using an Emotion Guessing Task2023

    • Author(s)
      伊藤 恵子、安田 哲也、池田 まさみ、小林 春美、高田 栄子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Developmental Psychology

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 45-58

    • DOI

      10.11201/jjdp.34.45

    • ISSN
      0915-9029, 2187-9346
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Spontaneous co-speech gestures with prompt phrases reflect linguistic structures2023

    • Author(s)
      Kimura, H., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: 45 Pages: 1140-1145

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エージェントとの協調的な目標達成の経験が含意推論に与える影響2023

    • Author(s)
      西畑千哲, 安田哲也, 小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第40回大会論文集

      Volume: - Pages: 593-596

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分かれ構造は各チャンクの発話継続時間に反映し聞き手の理解を向上させる2023

    • Author(s)
      木村陽菜, 安田哲也, 小林春美, はこだて未来大学. 査読有
    • Journal Title

      日本認知科学会第40回大会論文集

      Volume: - Pages: 181-184

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教示行動における視線シフトは子どもの理解と教示行動産出を促すか?2023

    • Author(s)
      髙木利輝, 安田哲也, 小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第40回大会論文集

      Volume: - Pages: 25-28

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] he role of spontaneous co-speech gesture and its syntactic aspects?2023

    • Author(s)
      Kimura, H., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference Handbook of the 24th Annual International Conference on Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 94-97

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Object visibility and the production of Japanese demonstrative Kore2023

    • Author(s)
      Zhou, Z., Yasuda, T., and Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference Handbook of the 24th Annual International Conference on Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 121-124

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Marked Pointing Facilitates Learning Part Names: A test of lexical constraint versus social pragmatic accounts of word learning2022

    • Author(s)
      Kobayashi Harumi、Yasuda Tetsuya、Liszkowski Ulf
    • Journal Title

      Journal of Child Language

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1017/s0305000921000891

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 量的表現を伴わない「量」を含む文の解釈における知覚的手がかりとグループ化の効果2022

    • Author(s)
      安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 2(281) Pages: 6-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Co-occurrence of word and gesture types in remote communication2022

    • Author(s)
      KOBAYASHI Katsuya、YASUDA Tetsuya、KOBAYASHI Harumi
    • Journal Title

      Conference Handbook of the 23rd Annual International Conference on Japanese Society for Language Sciences

      Volume: ー Pages: 1-4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do people correctly interpret linguistic structures when observing spontaneous co-speech gestures2022

    • Author(s)
      OTSUKA Sana、YASUDA Tetsuya、KOBAYASHI Harumi
    • Journal Title

      Conference Handbook of the 23rd Annual International Conference on Japanese Society for Language Sciences

      Volume: ー Pages: 1-4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指示手段の動きによる対象特定効果-人の指さしと矢印の比較2022

    • Author(s)
      五味渡海、安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第39回大会論文集

      Volume: ー Pages: 42-47

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Ostensive gaze shifting changes referential intention in word meanings: An examination of children’s learning of part names.2022

    • Author(s)
      Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition

      Volume: 48 Issue: 2 Pages: 272-283

    • DOI

      10.1037/xlm0000859

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Understanding ostensive behavior in making inferences of referential intentions2022

    • Author(s)
      Kobayashi Harumi、Kobori Oga、Ihara Yasuo、Yaguchi Hiroyuki、Yasuda Tetsuya
    • Journal Title

      Letters on Evolutionary Behavioral Science

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 1-5

    • DOI

      10.5178/lebs.2022.90

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Influence of Ostensive Signals on Pragmatic Reasoning: A Preliminary Study2021

    • Author(s)
      Kasahara Jin、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: 19-25

    • DOI

      10.34609/sls.19.2_19

    • NAID

      130008131865

    • ISSN
      2435-9955
    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Use of Co-Speech Gestures in Conveying Japanese Phrases with Verbs.2021

    • Author(s)
      Handa Yuki、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: 43 Pages: 1555-1559

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using Grice’s Maxim of Quantity to guide scalar inference without the scalar term “some”2021

    • Author(s)
      Yasuda Tetsuya、Ikeda Masami、Itoh Keiko、Masuda Sayako、Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Relevance of the effortful actions in making Inferences of the Speakers’ Intended Meaning2021

    • Author(s)
      Kobori Oga、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Can Pointing Gestures ‘Fulfill’ Null Arguments?2021

    • Author(s)
      Hagiwara Daiki、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聞き手の様子がオンライン環境下での教示行為に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      若松綾人、安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第38回大会論文集

      Volume: - Pages: 883-888

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共有知識がないときにジェスチャーを用いて伝えるか?: 遠隔対話におけるナビゲーション時の指示方略2021

    • Author(s)
      小林勝也、安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第38回大会論文集

      Volume: - Pages: 888-893

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using Grice’s Maxim of Quantity to guide scalar inference without the scalar term “some”2021

    • Author(s)
      Tetsuya Yasuda, Masami Ikeda, Keiko Itoh, Sayako Masuda and Harumi Kobayashi
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Relation Between Language Development and Thinking and Reasoning Skills:2020

    • Author(s)
      今井 むつみ, 松井 智子, 中石 ゆうこ, 安田 哲也, 小林 春美, 木村 淳子, 内田 伸子, 楠見 孝
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 326-337

    • DOI

      10.5926/arepj.59.326

    • NAID

      130007935438

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The influence of context and total quantity information on inferences about quantifiers2020

    • Author(s)
      Kazuki Watanabe, Tetsuya Yasuda, Harumi Kobayashi
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research 2020

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 一次・二次の信念課題を含む心の理論課題の開発2023

    • Author(s)
      小林春美、安田哲也、伊藤恵子、池田まさみ、高田栄子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD者の表情認知:視線移動の動画を用いた検討2022

    • Author(s)
      池田まさみ、安田哲也、伊藤恵子、小林春美、高田栄子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 言っていないことは“意図された”ことと想定するべきなのか?2021

    • Author(s)
      安田哲也
    • Organizer
      2021年度日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児における「数量詞を用いない」数量的理解の発達2021

    • Author(s)
      安田哲也
    • Organizer
      一般社団法人 日本発達心理学会 第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Understanding scalar implicature without scale markers SOME and ALL in Japanese preschoolers and adults2020

    • Author(s)
      Tetsuya YASUDA, Harumi KOBAYASHI
    • Organizer
      Proceedings of the 42nd Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi