• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Wellbeing Education in Japanese Schools: Development, Evaluation, and Dissemination

Research Project

Project/Area Number 20K03406
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionTokushima Bunri University

Principal Investigator

松本 有貴  徳島文理大学, 人間生活学部, 教授 (90580887)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石本 雄真  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授 (90612309)
瀧澤 悠  都留文科大学, 文学部, 特任講師 (40902193)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords子どものウェルビーイング / 社会性と情動の学習(SEL) / 子どものウェルビーイング尺度 / 社会的サポート認知尺度 / 感謝の介入 / ウェルビーイングダイアリー / 学級適応尺度 / SCWBS / 自記式尺度の比較文化的応用 / SEL(社会性と情動の学習) / 向社会性 / ソーシャルサポート / 情動リテラシー
Outline of Research at the Start

元気で自分らしくよりよい生活を過ごす知識とスキルを教えるウェルビーイング教育(WE)を展開するために、プログラム開発・評価・推敲・普及を目的とする研究を行う。OECDは「児童・生徒のウェルビーイング」を「幸福で充実した人生を送るために必要な心理的、認知的、社会的、身体的な働きと潜在能力」と定義する。アメリカの縦断研究が、子どものウェルビーイングの向上に教育プログラムが有用だと明らかにしていることから、本邦の児童を対象に学級で実施できるWEプログラムを開発する。認知行動療法ベースの予防アプローチと比較し効果を測る。それらにより、子ども自らがよりよい生活を築く力を育むWE教育の普及システムを作る。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、感謝の介入としてウェルビーイングダイアリーを小学生に実施し、子どものウェルビーイング向上を図ることを目的とする。研究協力依頼に応じた小学校のうち、介入群と待機群の2群設定の条件に合う2年生を対象にした。8週間ダイアリーを記入した介入群に、記入していない待機群に比べ、ウェルビーイングの有意な向上が見られた。また、社会的サポート認知に有意に近い向上が見られた。これらに関する研究実績として次の4点を挙げる。まず、介入による子どものウェルビーイングの向上における研究結果をまとめ、英語学術論文に投稿し査読者からのコメントに対する回答を準備している。ソーシャル・エモーショナル・ラーニングをベースとする感謝の介入であることから、Social and Emotional Learning: Research, Practice, and Policy に投稿した。次に、研究結果の学会発表では、第33回国際心理学会に抄録を投稿し受理された。2024年7月にプラハで開かれる大会にて発表する。
学術的な発表の他に、業績の3番めとして、主に子どもを支援する人を対象とする書籍を出版し、広く社会に研究結果を紹介する機会を得ることができた。感謝の介入の方法や研究について、日常生活の中で期待できる効果を共同研究者と分担してまとめている。当初はオンラインによる広報活動を計画していたが、書籍として発表する意義があると考えた。
最後に、令和5年度実施予定であった国際共同研究の進捗である。オーストラリアの小学校などにおいてデータを収集するためにはオーストラリアで倫理申請を行う必要があり、共同研究者とともにその申請の準備を行っている。時間がかかるため、2回目の延長を行った。日本語と英語の教材の検討やデータ収集の方法については話し合うことができている。
最終年度となる次年度で、論文、書籍、国際共同研究を終了する。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究期間を延長したことにより、研究成果をソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL)の学術誌に投稿できるようにまとめることができた。また、第33回国際心理学会においても発表抄録が受理された。一般書籍としてまとめ、研究結果を広く告知する機会を得ることができた。目標としてきたオンラインによる普及活動よりも、一般書籍化による普及により大きな効果があると期待している。
しかし、令和5年度の目標であった国際共同研究においては、オーストラリアにおける倫理申請が遅れているため、実施することができなかった。それでも、共同研究者が来日した期間に、日英の教材と研究方法を検討することができているので、倫理申請が通れば、すぐに取りかかる準備ができている。
感謝の介入データの分析が終了し、研究成果を、当初の計画通り英語学術誌と国際学会で発表するが、SEL学術誌に投稿できたこと、国際心理学会で発表できることなど予想以上に成果を達成できている。さらに、研究内容と成果を書籍化できること、国際共同研究においてウェルビーイングダイアリーの効果を調査できることは、当初の計画より発展的な成果である。ただ、本年度中に終了することができなかったため、もう一年研究期間を延長する必要がある。

Strategy for Future Research Activity

研究成果の社会的還元に関しては、英語学術論文は、査読結果を受け、修正や加筆を行い、再投稿する。受理されている第33回国際心理学会で発表する。
書籍の完成まで遂行を重ね出版する。心理学の知見から感謝、感謝の介入のメンタルヘルスにおける効果を分かりやすく紹介し、本研究の意義、目的、内容、成果を発表する。
国際共同研究は、倫理申請の受理を待って、データ収集に取りかかる。
以上4点ともに進行中であり、次年度に完了する予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 10 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Effectiveness of universal school-based social-emotional learning programs in promoting social-emotional skills, attitudes towards self and others, positive social behaviors, and improving emotional and conduct problems among Japanese children: a meta-analytic review2023

    • Author(s)
      Takizawa Yu、Bambling Matthew、Matsumoto Yuki、Ishimoto Yuma、Edirippulige Sisira
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1-20

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1228269

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校の担任教員と生徒の心理的ウェルビーイングの 横断的・縦断的関係性の調査2022

    • Author(s)
      瀧澤悠・石本雄真・松本有貴
    • Journal Title

      明治安田こころの健康財団研究助成論文集

      Volume: 57 Pages: 19-26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Integrating neuroscientific knowledge into psychotherapy amongst Japanese psychotherapists: Presence, benefits, needs and cultural barriers2022

    • Author(s)
      Takizawa, Y., Murray, J., Bambling, M., Matsumoto, Y., Ishimoto, Y., Yamane., T., & Edirippulige, S
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Counselling and Psychotherapy

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 81-100

    • DOI

      10.1080/21507686.2022.2035783

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The impact of gender differences, school adjustment, social interactions, and social activities on emotional and behavioral reactions to the COVID-19 pandemic among Japanese school children2022

    • Author(s)
      Ishimoto, Y., Yamane, T., Matsumoto, Y, Takizawa, Y., & Kobayashi, K
    • Journal Title

      SSM - Mental Health

      Volume: 2 Pages: 100077-100077

    • DOI

      10.1016/j.ssmmh.2022.100077

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児の感情調整に関する介入プログラム(PEACE)の開発― 支援合宿における予備的検討2021

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴・辻井正次
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 18 Pages: 85-93

    • NAID

      130008165064

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preliminary evidence for the reliability and validity of the Stirling children's well-being scale (SCWBS) with Japanese children2021

    • Author(s)
      Nishida Chizuko、Ishimoto Yuma、Takizawa Yu、Katayama Taiichi、Matsumoto Yuki
    • Journal Title

      International Journal of Educational Research Open

      Volume: 2-2 Pages: 100034-100034

    • DOI

      10.1016/j.ijedro.2021.100034

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Pilot Trial of Classroom-Based Brief Cognitive Behavior Therapy (BCBT) for Japanese pre-adolescent students as compared to the FRIENDS CBT program2021

    • Author(s)
      Matsumoto, Y. & Ishimoto, Y.
    • Journal Title

      Journal of Social-Emotional Learning.

      Volume: 1 Pages: 1-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Online training for psychotherapists in Asian contexts: Advantages, challenges, and effective features2021

    • Author(s)
      Takizawa, Y., Murray, J., Bambling, M., Matsumoto, Y., Ishimoto, Y., Yamane, T., & Edirippulige, S
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Contemporary Education and Communication Technology

      Volume: 7 Pages: 49-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Examination of the effectiveness of Neuroscience-Informed Child Education (NICE) within Japanese school settings2020

    • Author(s)
      Matsumoto Yuki、Ishimoto Yuma、Takizawa Yu
    • Journal Title

      Children and Youth Services Review

      Volume: 118 Pages: 105405-105405

    • DOI

      10.1016/j.childyouth.2020.105405

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The development of the Japanese version of the compassionate engagement and action scales.2020

    • Author(s)
      Asano K, Kotera Y, Tsuchiya M, Ishimura, I, Lin S, Matsumoto Y, et al.
    • Journal Title

      PLoS ONE

      Volume: 15 Issue: 4 Pages: e0230875-e0230875

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0230875

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] SEL(社会性と情動の学習)はどうウェルビーイングに貢献するのか:SELの観点からウェルビーイングに関する研究結果の報告2024

    • Author(s)
      松本有貴
    • Organizer
      第14回SEL研究大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Gratitude Writing Intervention with Japanese Children in Schools: Results of the Preliminary Trial2023

    • Author(s)
      Matsumoto, Ishimoto, & Takizawa
    • Organizer
      2023 Child and Adolescent Mental Health Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の教育にSELを定着させるには2022

    • Author(s)
      宮崎昭・石隈利紀・渡辺弥生・小泉令三・松本有貴
    • Organizer
      第12回SEL研究大会 Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもを対象として実施されたユニバーサルSELプログラムのメタ分析2022

    • Author(s)
      瀧澤悠・松本有貴・石本雄真
    • Organizer
      第12回SEL研究大会 Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SEL (Social Emotional Learning) Practices in Japan2021

    • Author(s)
      Matsumoto, Y., Nishida, C., & Koizumi, R.
    • Organizer
      ICP2020: The 32nd International Congress of Psychology. Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもたちのポジティブな側面を伸ばす心理教育実践-現代をよりよく生きる力を育むSEL-2021

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴・渡辺弥生・宮﨑昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル社会における感情の発達と教育2021

    • Author(s)
      小林朋子・渡辺弥生・松本有貴・長谷川孝治・兒島秀樹・澤海崇文
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍における育ち-社会性と感情の発達に着目して-2021

    • Author(s)
      松本・石本・西田・小林・谷口
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] レジリエンスを育てよう : 子どもの問題を予防・軽減するYOU CAN DO IT!2023

    • Author(s)
      山本利枝、渡辺梨沙、松本有貴、マイケル・E・バーナード
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812476
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL):非認知能力を育てる教育フレームワーク 第2章1・第4章22022

    • Author(s)
      渡辺弥生・小泉令三(編著)瀧澤悠・松本有貴
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101984
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] WEダイアリー2022

    • Author(s)
      松本有貴・石本雄真・瀧澤悠
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      原田印刷出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 今日から始める子どもの心の支援‐心理学と神経科学の融合から得られる理解‐2021

    • Author(s)
      瀧澤悠・Murray. J.・Bambling M・松本有貴・石本雄真・山根隆宏・小林勝年・片山泰一・西田千寿子
    • Total Pages
      85
    • Publisher
      今井出版
    • ISBN
      9784866112374
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi