• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development both the outcome measure for interventions of help-seeking and the intervention program forcused on optimal and functional help-seeking.

Research Project

Project/Area Number 20K03408
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Honda Masahiro  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40579140)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords援助要請 / 援助要請に焦点を当てたカウンセリング / 認知行動療法 / 発達臨床心理学 / 学校心理学 / COSMIN / 被援助志向性 / 尺度開発
Outline of Research at the Start

援助要請の困難さには過少性(「なぜニーズがあっても相談しないのか?」),過剰性(なぜ自己解決が可能なのに相談しすぎるのか?),非機能性(「なぜ相談したのに不健康になるのか?」),の3つがあり,特に過少性改善の介入研究が多いものの,介入効果を測定する尺度が開発されていない。
そこで本研究では援助要請への介入の効果測定尺度を作成し,さらに過少性と過剰性を同時に調整する介入法を開発することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop two scales for evaluating the interventions for help-seeking and to develop an intervention that promoting optimal help-seeking. However, due to the impact of the COVID-19 from the first year, it was difficult to conduct intervention studies in the schools, so I decided to create scales more strictly than originally planned.
Through the systematic review and five studies according to the COnsensus-based Standards for the selection of health Measurement INstruments (COSMIN), a Help-Seeking Cognitions Scale and a Help-Seeking Skills Scale for Children and Adolescents were developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本尺度の開発により国内外の援助要請研究の課題点の解決をめざすことができる。学術的意義は「援助要請の心理の発達的変化の検証」である。最長で10年間,同一の尺度で援助要請の心理の発達的変化を検証できるようになった。
社会的意義は「介入効果の長期的検証」である。同一の尺度で評価できるため,例えば小学校で実施したSOSの出し方に関する教育の効果を高校卒業時点まで長期的に追跡・検証できるようになった。さらに「異なる介入法間での効果の比較」も可能となった。例えばじSOSの出し方に関する教育といじめ予防教育の効果を比較することができるようになった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 児童青年版援助要請認知尺度,援助要請スキル尺度の開発―COSMINに基づく信頼性,妥当性の検討―2024

    • Author(s)
      本田真大・新川広樹
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a Help-Seeking Cognitions Scale and a Help-Seeking Skills Scale for Children and Adolescents According to the COSMIN Checklist2023

    • Author(s)
      本田真大・新川広樹
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 3 Pages: 173-189

    • DOI

      10.5926/jjep.71.173

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)影響下での援助要請意図の表出・読解スキルトレーニングの開発2021

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院研究紀要)

      Volume: 18 Pages: 29-39

    • NAID

      40022566779

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 尺度開発過程における質的研究―児童青年版援助要請認知尺度の開発―2023

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 援助要請研究の新たな方向性2023

    • Author(s)
      本田真大・永井智・天井響子・木村真人・酒井麻紀子・水野治久・中村菜々子・飯田敏晴
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Psychometric properties of the help-seeking cognitions scale and the help-seeking skills scale for children and adolescents according to the COSMIN checklist.2023

    • Author(s)
      Masahiro Honda & Hiroki Shinkawa
    • Organizer
      The 11st Congress of The Asian Society for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童青年版援助要請認知尺度の構成概念妥当性の検証2023

    • Author(s)
      本田真大・新川広樹
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童青年版援助要請スキル尺度の 構成概念妥当性の検証2023

    • Author(s)
      新川広樹・本田真大
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童青年版援助要請スキル尺度の開発(1)―PROM開発研究―2022

    • Author(s)
      本田真大・新川広樹
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第54回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童青年版援助要請スキル尺度の作成(2) ―内容的妥当性の検証―2022

    • Author(s)
      新川広樹・本田真大
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第54回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童青年版援助要請認知尺度の開発(1)―PROM開発研究―2022

    • Author(s)
      本田真大・新川広樹
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童青年版援助要請認知尺度の開発(2)―内容的妥当性の検証―2022

    • Author(s)
      新川広樹・本田真大
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の援助要請認知の構造2022

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請尺度の測定特性の検討2022

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第17回援助要請研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請スキル尺度の尺度特定の比較検討2022

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第16回援助要請研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請に焦点を当てたカウンセリングの現状と課題(1)―介入対象者の特徴―2021

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請研究に基づくコミュニティ・アプローチの可能性―メンタルヘルスリテラシー,スティグマ,オンラインと援助要請―2021

    • Author(s)
      本田真大・中村菜々子・永井智・木村真人・飯田敏晴・水野治久
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請に焦点を当てたカウンセリングの現状と課題(3)―介入効果測定尺度の特徴―2021

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会大47回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請への介入効果測定尺度に関する展望2021

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第15回援助要請研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 実社会における援助要請研究を生かした支援システム2020

    • Author(s)
      本田真大・水野治久・飯田敏晴・木村真人・TingTng An・伊藤次郎・永井智・安田節之
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi