• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of LGBTQ+ suppor program and guidelines for mental health providers

Research Project

Project/Area Number 20K03416
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

KASAI MAKIKO  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70294733)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsセクシュアルマイノリティ / LGBTQ+ / 研修プログラム / 心理支援 / ガイドライン / カウンセラー / 倫理規定 / オンデマンド / アジア諸国 / 性の多様性 / LGBTQ+ / セクシュアル・マイノリティ / 研修
Outline of Research at the Start

これまでLGBTQ+(セクシュアル・マイノリティ)に関する社会の理解を促進するための取り組み(研修、講演、書籍等)は行われて来たが、当事者への有効な心理的支援の在り方、その方法、研修方法、指導方法に関する研究はほとんど皆無である。本研究では、①「心理支援の専門家のためのLGBTQ+研修プログラム」の開発とその効果の検証、また、②臨床実践や研究活動の基礎となる倫理規定やガイドラインの作成を試みる。①②の目的に関して海外の実践を参考に、また日本国内の当事者の方々からのインタビュー内容を参考に案を作成し、その有効性を実証する。

Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to (1) develop an “LGBTQ+ training program for psychological support professionals” and verify its effectiveness, and (2) create an ethical code and guidelines as a basis for clinical practice and research activities.
For (1), we created programs for beginner and intermediate counselors, as well as for teachers, with content that corresponded to the age range of the target students. The online program for beginners showed little difference in effectiveness from the face-to-face program. However, programs for intermediate level students, which included group discussions on actual response methods, proved to be less effective online than in-person programs.
As for (2), training sessions for faculty members and students were held on campus in order to disseminate the guidelines created in 2020. As a result, we received responses from the students concerned that they felt more accepted on campus.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまであまり開発されてこなかったLGBTQ+に関する心理支援者や教員の理解度やLGBTQ+の児童生徒の年齢群などによって内容を変えたものであった。また、オンラインでの実施と対面での実施の違い等についても実証的に明らかにしたことは今後のLGBTQ+の理解や支援に関して意義のあるものとなった。
また文部科学省や厚生労働省からはLGBTQ+の児童生徒や成人はハイリスク群であることが指摘されるようになったが、適切な支援や教育などの介入に関する研究や支援や研究に関するガイドラインを作成している学会や教育現場は未だ少なく、本研究の結果は、今後もさらに研究が広がることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (10 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Texas, Austin/Ohio State University/Florida State University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Thammasat University/Prince of Songkla University(タイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Hindu University/Banaras Hindu University(インド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Education University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] National Taipei University of Education/National Dong-Hwa University(その他の国・地域)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Texas at Austin/New Mexico State University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] National Taipei University of Education(その他の国・地域)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Education University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Thammasat University(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Banaras Hindu University(インド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ジェンダーやセクシュアリティを視野に入れた心理支援-基本的なスキルと態度-2024

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      こころの科学

      Volume: 233 Pages: 27-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「小児期」から「現在」に至る性別違和感の変容プロセスと影響要因2024

    • Author(s)
      葛西真記子・髙山満里奈
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 1-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学におけるセクシュアルマイノリティ学生の支援-性の多様性を支援する―2023

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      学生相談臨床

      Volume: 18 Pages: 23-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 性の多様性に関する中高生の意識2023

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      思春期学

      Volume: 40 Pages: 328-333

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の「性の多様性」に関する意識調査2023

    • Author(s)
      葛西真記子・黒岩知恵
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 38 Pages: 1-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学におけるセクシュアルマイノリティ学生への支援2023

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      学生相談臨床

      Volume: 18 Pages: 23-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 同性愛開示が友人関係に及ぼす影響-大学生・大学院生を対象に―2022

    • Author(s)
      葛西真記子・水谷健太
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 36 Pages: 203-213

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小児期の性別違和感-家族の影響と自閉傾向との関連-2022

    • Author(s)
      葛西真記子・高山満里奈
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 1-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生・高校生の「性の多様性」への意識調査―徳島県の中学生と高校生を対象に-2021

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 1-10

    • NAID

      120006994105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] LGBTQ+の理解と心理的援助2021

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      発達・臨床心理センター紀要

      Volume: 15 Pages: 9-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生・高校生・大学生の同性愛者(LG)への態度と被異質視不安傾向・異質拒否傾向との関連2020

    • Author(s)
      葛西真記子・田中美月
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 1-13

    • NAID

      120006817390

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国におけるセクシュアル・ジェンダー・マイノリティへの心理的支援2020

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Journal Title

      ストレス科学

      Volume: 34 Pages: 255-260

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるセクシュアル・マイノリティ当事者の受容感および自尊感情2020

    • Author(s)
      都築秀器・葛西真記子
    • Journal Title

      鳴門生徒指導研究

      Volume: 29 Pages: 135-148

    • NAID

      40022385381

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 共感訓練プログラムによるカウンセラーの共感性の変化2023

    • Author(s)
      万木歩美・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 養育者のジェンダー観認知と親密度が青年期のジェンダー観に与える影響2023

    • Author(s)
      曽我部小雪・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児のジェンダー認識と養育者のジェンダー観の関連2023

    • Author(s)
      立本千寿子・井ノ崎敦子・葛西真記子・曽我部小雪・堀江菜那
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 性別の認識の変容-幼少期から現在にかけてのインタビューを通して-2023

    • Author(s)
      堀江菜那・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Xジェンダーを自認する過程2023

    • Author(s)
      幸津拓磨・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性をめぐる心理臨床からの取り組み・視点2023

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] LGBTQ+ issues among youth in Japan and Asia2023

    • Author(s)
      Makiko Kasai
    • Organizer
      Provost’s Global Forum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「性の多様性」を理解する授業が自他の性的アイデンティティ理解に与える影響2022

    • Author(s)
      高橋勤子・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 海外諸国が抱えている心理臨床に関わる課題-未来を見据えて―2022

    • Author(s)
      河合俊雄・葛西真記子・奇恵英・黒木俊秀・富樫公一・名取琢自
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 一般小児科外来における性別違和を抱える児への対応を考える2022

    • Author(s)
      山上貴司・福本礼・葛西真記子
    • Organizer
      日本小児科学会徳島地方会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 心理臨床から考える子どもの生と性2022

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      心の健康・文化フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] An aversion to one's gender and gender inequality : Entangling gender and identity2021

    • Author(s)
      Makiko Kasai
    • Organizer
      International Assocation for Psychanalytic Self Psychology: International Conference Series Part 3: Conference of the Pacific Rim
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] セクシュアル・マイノリティを自認している人の援助要請行動に影響を与える要因-医療・心理の専門機関等の利用に着目したインタビュー調査-2021

    • Author(s)
      齋藤諒子・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 性的マイノリティのグループへの参加が参加者に及ぼす影響の検討-性のあり方に対する捉え方と対人関係に着目したインタビュー調査-2021

    • Author(s)
      元山陽恵・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] LGBTQ支援におけるトピックス20212021

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Bias-based bullying towards sexual and gender minorities: Asian contexts and future perspectives2021

    • Author(s)
      Makiko Kasai, Yuichi Toda, Timo T. Ojanen, Diana Kwok, and Shuo Wang
    • Organizer
      World Anti-Bullying Forum
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コミュニティ心理学的視点からの事例検討2021

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 性の多様性への理解を目指した授業実践2020

    • Author(s)
      長谷川ゆかり・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Aセクシュアルを自認する過程2020

    • Author(s)
      今田千尋・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 性の多様性に関する研修プログラムの実践研究―就学前教育者を対象に-2020

    • Author(s)
      元木新・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 同(両)性愛者の生きづらさの軽減には何か必要か2020

    • Author(s)
      元山陽恵・葛西真記子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 心理支援者のためのLGBTQ+ハンドブック2023

    • Author(s)
      葛西真記子
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414416930
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Book] SOGI Minority and School Life in Asian Contexts2023

    • Author(s)
      Makiko Kasai, Yuichi Toda, Stephen Russell
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032553108
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi