• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of the Influence of Student Counseling on the Professional Development of Psychologists in Japan, South Korea, and Taiwan

Research Project

Project/Area Number 20K03422
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Ito Naoki  明治大学, 文学部, 専任教授 (50327087)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords学生相談 / 学生支援 / 専門性養成 / 国際比較 / 東アジア / 研究動向 / 韓国 / 台湾 / 専門性
Outline of Research at the Start

本研究は,歴史的・文化的に関連が深いにもかかわらず,学生相談領域において,これまであまり重視されてこなかった東アジア地域の中から,韓国および台湾に焦点を当てる。両国における学生相談の発展が心理専門職の専門性養成に与えた影響について,文献研究およびインタビュー調査をもとに明らかにする。文献研究およびインタビュー調査の結果について,各国の学生相談の発展の経緯を踏まえて検討を加える。さらに,それにより得られた知見を日本の学生相談の状況と比較,検討することにより,日本における学生相談の今後の発展の方向性について示唆を得ることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to clarify the influence of the development of student counseling and student support on the professional development of psychologists by focusing on student counseling in South Korea and Taiwan. From the results of the literature reviews, it was found that many studies focused on the cultural and social backgrounds of the countries, compared the influence of their own culture with that of foreign countries, and modified the findings of Western studies to suit their own countries in both countries. Furthermore, interviews were conducted at student counseling centers in both countries to complement the findings of the literature reviews and to confirm the actual conditions of student counseling. The results suggest that the development of student counseling and student support in both countries is deeply related to the professional development of psychologists.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,歴史的・文化的に関連が深いにもかかわらず,学生相談領域において,これまで重視されてこなかった韓国および台湾に焦点を当て,学生相談の発展が心理専門職の専門性養成に与えた影響について知見を得たことにある。従来,日本における学生相談領域の研究は,学生相談の歴史やその発展経緯が日本とは大きく異なる西欧,特にアメリカの学生相談をもとにするものが大半であった。今後,日本における学生相談の発展や心理専門職の専門性養成を考える場合,東アジア地域との比較はもとより,これまで着目されてこなかった国々との比較検討を積極的に行うことの必要性を指摘したことが本研究の意義といえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] Recent Research Trends in Student Counseling and Student Support in Taiwan2023

    • Author(s)
      伊藤 直樹
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Student Counseling

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 43-52

    • DOI

      10.57289/jasc.44.1_43

    • ISSN
      0914-6512, 2758-0067
    • Year and Date
      2023-07-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research Trends in Student Counseling and Student Support in South Korea2023

    • Author(s)
      伊藤 直樹
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Student Counseling

      Volume: 43 Issue: 3 Pages: 245-254

    • DOI

      10.57289/jasc.43.3_245

    • ISSN
      0914-6512, 2758-0067
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国における学生相談・学生支援に関する研究動向2023

    • Author(s)
      伊藤直樹
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 第 43 巻 第3 号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国2大学におけるインタビュー調査の結果から見た韓国の学生相談2020

    • Author(s)
      伊藤直樹
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 41 Pages: 118-127

    • NAID

      40022465134

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi