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Construction of driving methods for removing multiple-lane highway traffic jam using mathematical modeling

Research Project

Project/Area Number 20K03749
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 12040:Applied mathematics and statistics-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

Nishi Ryosuke  鳥取大学, 工学研究科, 准教授 (10727093)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords交通渋滞 / 複数車線 / 渋滞吸収運転 / MGD Algorithm / 二次渋滞 / Linear String Stability / ムービング・ボトルネック / 継続的な渋滞除去 / 車線減少部 / サグ部 / 二次渋滞抑制 / 交通流の安定性 / 数理モデル
Outline of Research at the Start

単車線系の高速道路において1台の車の動き方によって交通渋滞を除去する方法(渋滞吸収運転)が研究されてきたが,実際の高速道路の多くは複数車線系であり,単車線系では見られない挙動(追い越しや追い抜き)が発生する.
本研究は,様々な複数車線系を数理モデル化し,(1台とは限らずに)ごく少数の車の動き方によって交通渋滞を除去する方法としての渋滞吸収運転のアルゴリズムを構築する.数理モデルの各種パラメーターが評価指標(旅行時間,燃料消費量,ガス排出量など)に及ぼす影響を評価する.交通流の安定性条件を用いて,二次的な渋滞を抑制できる可能性を明らかにする.

Outline of Final Research Achievements

In the Multi-lane Green Driving (MGD) algorithm, which is a driving method to remove traffic jam on N-lane roads by n slowly moving vehicles lined up in a row (N is larger than n), we have found the parameter region where the traffic jam is removed and the secondary jam is theoretically restricted. We have developed a rendezvous-type MGD algorithm, which starts before slowly moving vehicles line up in a row. We have constructed a condition such that slowly moving vehicles deployed in regular intervals can keep removing traffic jam caused by a lane-reduction point, and found the parameter region where the condition is satisfied. As a basic research, we have clarified the system-size dependence of a jam-absorption driving against traffic jam caused by a sag on a single-lane road.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

MGD Algorithmにおける二次渋滞の抑制を理論的に保証したこと,および,ランデブー型のMGD Algorithmを構築したことは,複数車線上の渋滞を除去する運転方法の実用化に寄与すると期待される.本研究で構築した,一定台数間隔で配置した低速車によって車線減少部で発生する渋滞を継続的に除去可能な条件は,低速車を用いた渋滞除去における指針として寄与すると期待される.単車線道路上のサグ部における渋滞吸収運転のシステムサイズ依存性は,今後の複数車線道路上のボトルネック渋滞緩和に向けての基礎的な知見として寄与すると期待される.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] System-size dependence of a jam-absorption driving strategy to remove traffic jam caused by a sag under the presence of traffic instability2022

    • Author(s)
      Nishi Ryosuke、Watanabe Takashi
    • Journal Title

      Physica A: Statistical Mechanics and its Applications

      Volume: 600 Pages: 127512-127512

    • DOI

      10.1016/j.physa.2022.127512

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 複数車線道路上におけるランデブー型渋滞除去運転方法2023

    • Author(s)
      西田 悠作,西 遼佑
    • Organizer
      日本機械学会 中国四国支部 第61期総会・講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ボトルネック付き道路におけるムービング・ボトルネックによる継続的な渋滞緩和に関する研究2023

    • Author(s)
      坂倉 義笙,西 遼佑
    • Organizer
      日本機械学会 中国四国支部 第61期総会・講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A jam-absorption driving system based on moving jam propagation speed estimation with camera sensors2022

    • Author(s)
      Siyu Li, Ryosuke Nishi, Daichi Yanagisawa, Katsuhiro Nishinari
    • Organizer
      Traffic and Granular Flow 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数車線道路の渋滞吸収運転における,ストリング安定性を援用した二次渋滞判別法2021

    • Author(s)
      西田 悠作,西 遼佑
    • Organizer
      日本機械学会 中国四国学生会 第51回学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 二車線道路の自動車交通におけるムービング・ボトルネックによる衝突リスクの軽減2021

    • Author(s)
      坂倉 義笙,西 遼佑
    • Organizer
      日本機械学会 中国四国学生会 第51回学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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