Creation of non-circular and non-axisymmetric inner cylinder machining method by controlling the axis' center position of the machine tool spindle
Project/Area Number |
20K04215
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 18020:Manufacturing and production engineering-related
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Research Institution | Kanazawa Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 晃生 金沢工業大学, 工学部, 准教授 (50734430)
大島 政英 公立諏訪東京理科大学, 工学部, 教授 (70233103)
加藤 秀治 金沢工業大学, 工学部, 教授 (90278101)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 工作機械 / 主軸 / 歳差運動 / 章動運動 / 外乱オブザーバ / 軌跡制御 / 電磁力 / 軸心位置制御 / 非円形加工 |
Outline of Research at the Start |
ボウリング加工による非円形加工法の確立を目的に,モータの半径方向発生力を利用して,ロータとステータ間のクリアランスを二次元位置制御し,歳差運動を発生させつつ.主軸回転位置制御と同期させながら内径工具の軸心を制御することにより,これまで不可能であった内筒形状の非円形・非軸対称加工を可能とする世界初の高機能工作機械用主軸を開発し,マシニングセンタに実装し,その有効性を検証する.
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Outline of Final Research Achievements |
EV motor casings, which are key parts of automobiles, cylinders, which are parts of automobile internal combustion engines, and EV motor casings, have a roundness of several tens of μm due to thermal deformation. It becomes a non-circular cross-sectional shape of several tens of μm due to elastic deformation and thermal deformation during fastening. In this research, the main shaft and the motor stator are supported by electromagnetic force without contact, and a bearingless motor is built into the main shaft to generate radial force and rotational torque at the same time. With this spindle, we developed and applied the world's first high-performance spindle to create the inner cylinder shape of EV motors and internal combustion engines with high precision by performing boring processing by independently calculating non-axisymmetric non-circular inner cylinder machining. We establish the processing technology that was used.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この加工方法の実現により内燃機関が熱効率45%以上を達成するキーファクターとなり得る.さらに,EVモータでは,日速時のコギング現象の回避を達成することで,乗り心地の改善,運動性能の向上に寄与する. 学術的には,外乱オブザーバーを実装することにより加工状態の推定が高精度に行われ,それに基づく加工条件の適切化ならびに,高精度輪郭加工の実現により,学術的意義も極めて高い. 社会的には,この生産手法が実装されることにより,我が国自動車メーカの技術的支援を通して生産性向上に資する.
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)