• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of automobile motion after collision for improvement of collision safety

Research Project

Project/Area Number 20K04229
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18030:Design engineering-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Nishimura Naoya  名城大学, 理工学部, 教授 (60335099)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords衝突安全 / 車両設計 / 自動車事故 / 模型実験 / 車両運動解析 / 車両運動改正 / 自動車衝突安全 / 信頼性設計 / 材料力学 / 構造力学
Outline of Research at the Start

交通事故の中で,出会い頭事故といった側面衝突が最も致死率が高く,自動車同士の事故(1次衝突)だけでなく,事故後の車両運動による新たな衝突(2次衝突)による事故被害拡大も問題となっている.人命に関わる被害の低減,安全性対策の検討,向上のためにも,自動車間の衝突後運動を把握,定量的に評価するとともに,容易に推定する手法を確立することが必要である.そこで,車両模型を用いた衝突実験,運動解析ソフトによる車両衝突シミュレーションを実施し,剛体衝突理論を基本とした解析結果と比較,検証する.各因子が運動に及ぼす影響度合いを明確にし,高精度かつ短時間で挙動把握が可能な衝突解析手法を構築する.

Outline of Final Research Achievements

Automobile collision safety for the accident between the vehicles at the first collision has advanced by experimental, computational and theoretical evaluation. For more improvement of the collision safety, it is necessary to understand the automobile motion after primary collision to protect the driver, pedestrian and worker from another accident occurred by subsequence collision.
In this study, in order to clarify factors, which affect the automobile motion after side collisions, the motion evaluation of the automobile subjected to side collision was investigated by carrying out model collision tests, and fundamental analyses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

衝突実験に基づく各種影響因子と車両運動の相関解析により,それらを統合した簡便かつ実用性のある衝突理論の構築が可能となる.模型車両による衝突実験や理論解析等により得られた結果は,車両運動評価や衝突事故解析において非常に有効な知見となる.
各種影響因子が,側面衝突後の車両運動に与える影響を定量的に評価することで,衝突後の車両運動の解明に対しより精緻な見識を与えることができる.車両運動の把握により,車両衝突安全装置の設置位置の最適化や高性能化,制動補助機能の改善,ボディ構造設計指針にもなり,各種影響因子の視点から,衝突安全性向上による事故低減,事故被害低減につなげることができる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 進入車両停止装置(自動車用λ型強制制動体)における制動機構の検討および制動性能評価 ーマスト角度が制動性能に与える影響ー2023

    • Author(s)
      西村尚哉,友松誠治,深津椋平
    • Journal Title

      実験力学

      Volume: Vol.23, No,2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 侵入車両停止装置(自動車用λ型強制性動体)における制動機構の検討および制動性能評価-アームとマストの取り付け高さが制動性能に与える影響-2022

    • Author(s)
      西村 尚哉,深津椋平,友松誠治
    • Journal Title

      実験力学

      Volume: Vol.22, No.1 Pages: 51-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 側面衝突後の車両運動評価-衝突角(車両進入方向角)の違いが挙動に与える影響-2021

    • Author(s)
      西村 尚哉,西田太一,田辺純斗,感本広文
    • Journal Title

      実験力学

      Volume: Vol.21, No.2 Pages: 139-149

    • NAID

      130008086203

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 側面衝突後の車両運動評価 ー衝突角(車両進入方向角)の違いが挙動に与える影響ー2021

    • Author(s)
      西村尚哉,西田太一,田辺純斗,感本広文
    • Journal Title

      実験力学

      Volume: 掲載可

    • NAID

      130008086203

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自動車用強制制動体の最適構造の検討2022

    • Author(s)
      友松誠治,西村尚哉
    • Organizer
      日本機械学会M&M2022材料力学カンファレンス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車用強制制動体の最適構造の検討2021

    • Author(s)
      友松誠治,西村尚哉
    • Organizer
      日本設計工学会東海支部令和3年度研究発表講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 低滑り速度における動摩擦係数の計測2020

    • Author(s)
      原悠眞,杉浦拓郎,西村尚哉
    • Organizer
      日本設計工学会東海支部令和2年度研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 超音波を用いた路面材料推定~移動速度および測定高さが評価パラメータに及ぼす影響~2020

    • Author(s)
      杉浦拓郎,原悠眞,西村尚哉
    • Organizer
      日本材料学会東海支部第15回学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi